Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Onderzoek naar hoe stellen hun individuele kinderwensen onderhandelen

22 juli 2021
Koppel

Billie de Haas heeft een small grant van 10.000 euro toegekend gekregen van kennisplatform Share-Net International om onderzoek te doen naar het beslisproces van koppels rondom het krijgen van kinderen.

Billie: "Het idee om juist koppels te interviewen voor dit project ontstond tijdens mijn onderzoek naar seksuele voorlichting op scholen in Oeganda. Twee van de docenten die ik daar sprak zijn een koppel en belichtten ieder individueel verschillende aspecten van hun relatie. Ik realiseerde mij dat partners hele verschillende interpretaties van dezelfde gebeurtenissen binnen hun relatie kunnen hebben en dat communicatie heel belangrijk is. In Oeganda wordt er binnen koppels weinig gecommuniceerd over het wel of niet krijgen van kinderen. Cultureel wordt het krijgen van kinderen gezien als een vanzelfsprekendheid en een beslissing van de man. Traditioneel was de opvatting ook vaak: hoe meer kinderen, hoe beter. Dit beeld verandert wel wat, vooral hoger opgeleiden zijn er bewuster mee bezig."

Onderzoek doen in Oeganda zit er vanwege de pandemie nog niet in. Omdat Billie graag mensen face-to-face wil interviewen richt ze zich daarom eerst op Nederland. In onderzoek naar vruchtbaarheid is er meestal weinig aandacht voor de dynamiek binnen stellen, maar wordt vaak gekeken naar individuele wensen. Hoe kun je er voor zorgen dat mensen het aantal kinderen krijgen dat ze willen? De verstandhouding in een relatie is bepalend voor hoeveel kinderen er komen en wanneer. Er wordt vaak gesproken over gender ongelijkheid, maar er zijn veel meer manieren van macht in een relatie. Bijvoorbeeld verschillen in leeftijd, inkomen en cultuur, maar ook anticonceptiegebruik speelt mee. In hoeverre is het beslisproces hardop besproken?

Het interviewen van koppels levert andere informatie op dan bij individuele gesprekken. Door de dynamiek van het stel tijdens het interview te observeren wil Billie beter leren begrijpen hoe de dynamiek binnen een koppel meespeelt bij het krijgen van kinderen. De uitkomsten van het onderzoek worden samen met seksuoloog Sanderijn van der Doef en een focusgroep met relatietherapeuten omgezet naar een online tool die stellen kan helpen in het beslisproces. De eerste resultaten van het onderzoek worden begin 2022 verwacht.

Laatst gewijzigd:23 juli 2021 12:37