Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Studenten Human Geography and Planning winnen Citizen Climate Adaptation Awards

29 april 2021
Foto: Het Hoge Noorden (Filip en Paolo in het midden)

Een studententeam van de bachelor in Human Geography and Planning - Filip Jankowski, Paolo Parboni en Anthony Simpatico – heeft de eerste prijs gewonnen in de tweede leeftijdscategorie (19-24) van de Citizen Climate Adaptation Awards. De winnaars ontvangen 1000 euro voor hun voorstel, de prijs is uitgereikt op 16 april.

Hun voorstel bestaat uit een veelzijdige aanpak voor het renoveren van fietspaden in Nederland; leg zonnepanelen op het fietsgedeelte van het pad, leg absorberend beton op de stoep om zwaardere regenval in de toekomst op te vangen en laat dat water in ondergrondse opslagtanks sijpelen. Het water kan worden gebruikt om stroken met groente aan weerszijden van het fietspad te irrigeren om de voedselzekerheid te vergroten. De studenten vonden het een leuke manier om 'negatieve' aspecten van klimaatverandering te gebruiken voor het opwekken van energie en voedselproductie. Voor het schrijven van het voorstel hebben ze gebruik gemaakt van wat ze in de afgelopen drie jaar hebben geleerd in hun bacheloropleiding over het opstellen van hun inzending en presentatie.

Derde plaats voor EIP studenten

Studenten in de master Environmental and Infrastrure Planning Hugo Mohr en Gijs Verkooijen ontvingen de derde prijs met hun voorstel om een groene pergola op de Vismarkt in Groningen te bouwen om zo de temperatuur op de markt omlaag te brengen in de zomer.

Over de prijs

De Citizen Climate Adaptation Award, ter ere van het werk van voormalig dijkgraaf Paul van Erkelens, is mogelijk gemaakt door Wetterskip Fryslân en RUG/Campus Fryslân. Het is een burgerwetenschapsprijs die vanaf 2021 eens per 2 jaar wordt uitgereikt aan jongeren in de leeftijd 15-24 jaar die vernieuwende ideeën aandragen over klimaataanpassing. Met als doel bewustzijn creëren rond het thema klimaatadaptatie en jongeren aanmoedigen om oplossingen te onderzoeken.

Deelnemers konden kiezen uit twee prijsvragen: ‘de klimaatbestendige stad’, voor jongeren tussen de 15-18 jaar, en ‘bouwen aan een toekomstbestendig Nederland’ voor jongeren in de leeftijdscategorie 19-24 jaar.

Laatst gewijzigd:29 april 2021 13:56