Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Veni voor Dorina Maria Buda en haar onderzoek naar toerisme in conflictgebieden

19 augustus 2015
dr. Dorina Maria Buda

NWO heeft een Veni onderzoeksbeurs toegekend aan dr. Dorina Maria Buda, Rosalind Franklin Fellow bij de afdeling Culturele Geografie van de Rijksuniversiteit Groningen. Het bedrag, 250.000 euro, wordt ingezet in Buda's onderzoek naar 'dark tourism', toerisme in conflictgebieden.

In dit project onderzoekt Buda hoe de dynamiek van emoties tussen toeristen en lokale aan toerisme gerelateerde partijen de identiteit van conflictgebieden vormen. De focus ligt op ervaringen van toeristen in de Palestijnse Westelijke Jordaanoever. Dit is niet alleen nodig om het onderzoek naar het sub-gebied van dark tourism te versterken, maar ook om de planning en ontwikkeling van het toerisme in conflictgebieden op een meer sociaal-politiek en cultureel duurzame manier te verbeteren.

TOREN netwerk

Het bedrag van de beurs zal ook bijdragen aan de oprichting van onderzoek naar toerisme als een gebied van wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Buda organiseert samen met het TOREN netwerk (Tourism Research Network Noord-Nederland) dat ze in januari 2015 heeft opgericht, een reeks workshops en symposia om een impuls aan het toerisme onderzoek te vergroten. Het eerste evenement in samenwerking met het Instituut voor Duurzame Samenleving heeft op 17 november plaatsgevonden in het Groninger Museum.

Laatst gewijzigd:26 februari 2020 12:03