Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Population Studies beste master categorie Geografie & Planologie

26 maart 2015
Master Population Studies

De master Population Studies van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen in Groningen is de beste masteropleiding in de categorie ‘Geografie & Planologie’ van de Keuzegids Masters 2015. Met een beoordeling van 76 van de 100 punten behoudt Population Studies bovendien de titel ‘top-opleiding’. Ook in 2014 kreeg de opleiding voldoende punten om die status te behalen.

De Master in Population Studies leert studenten de kennis, methoden en vaardigheden die nodig zijn om - onder andere - de bevolking verandering, de vergrijzing, de vruchtbaarheid, migratie, gezondheid, plus de regionale verschillen en ongelijkheden daarin te begrijpen. Van essentieel belang voor het begrijpen van de populatiedynamiek is de studie van demografisch gedrag van mensen en gebeurtenissen in hun leven, zoals vruchtbare, residentiële keuze, partnerschap, huwelijk, gezondheid, voeding, veroudering en migratie. De master richt zich op deze demografische gebeurtenissen, hoe de besluitvorming met betrekking tot deze gebeurtenissen in het leven (bijvoorbeeld de timing) wordt beïnvloed door de geografische, historische, economische, maatschappelijke, culturele en medische context, en over hoe deze demografische gebeurtenissen een impact hebben op de samenleving als geheel.

Regional Studies beste Research Master

Ook de Research Master in Regional Studies scoort. In de categorie ‘Geografische Research Masters’ is de opleiding in Groningen de beste, gevolgd door die in Utrecht en Amsterdam.

Laatst gewijzigd:26 februari 2020 09:40