Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons FEB Research FEB Research News News / FEB

Toekomstgericht onderwijs voor business- en economieonderwijs

16 december 2025
Van links naar rechts: Jopie Nooren (bestuurslid Vereniging Hogescholen), Thomas Oosterkamp (Vereniging Economie Docenten), Peter Verhoef (voorzitter Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde) en Stan Vloet (voorzitter MBO raad).

Tijdens de opening van de Week van het Economieonderwijs hebben de Vereniging Economiedocenten (Vecon), de MBO Raad - bedrijfstakgroepen economisch domein, de Vereniging Hogescholen en het Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde een manifest ondertekend om het business- en economieonderwijs toekomstgericht te maken.

Manifest

Het manifest heeft een doorlopende leerlijn business- en economieonderwijs dat opleidt voor de toekomst tot doel. Hiermee willen de ondertekenaars het business- en economieonderwijs versterken en de maatschappelijke waarde van dit onderwijs verzilveren.

Toekomstgericht business- en economieonderwijs stuurt op brede maatschappelijke waarde-creatie, waarin het zowel gaat om financiële waarden als om sociale en ecologische waarden. Dit onderwijs draagt bij aan de vorming van verantwoordelijke en betrokken mensen, die wendbaar hun weg vinden in een voortdurend veranderende wereld. Een wereld die te maken heeft met grote uitdagingen als klimaatverandering en biodiversiteitsverlies, ingrijpende technologische ontwikkelingen en de opkomst van kunstmatige intelligentie, én maatschappelijke vraagstukken rond financiële geletterdheid, ongelijkheid en polarisatie. 

 

Wetenschappelijk onderwijs

Voorzitter van het Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde, Peter Verhoef, is blij met het manifest: “Vanuit het wetenschappelijk onderwijs willen we een invulling geven aan business- en economieonderwijs waarin we aandacht hebben voor maatschappelijke uitdagingen, interdisciplinaire samenwerking stimuleren en vanuit diverse perspectieven kijken naar een vraagstuk.”

De ondertekenaars roepen onderwijsprofessional en auteurs van onderwijsmaterialen in het business- en economieonderwijs op om te werken vanuit dit gemeenschappelijke kader. Daarnaast doen ze een beroep op beleidsmakers, bestuurders en overheden om het  manifest als vertrekpunt te gebruiken voor het formuleren van kaders.

 

Lees hier het manifest.

 

Laatst gewijzigd:16 december 2025 11:49