Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Wanneer en waarom geven consumenten de voorkeur aan esthetisch onvolmaakte voedingsmiddelen?

27 mei 2021
Van Ittersum

Sommige bedrijven ontwerpen en produceren bewust bewerkte voedingsmiddelen met esthetische onvolkomenheden, zoals verschillen in vorm, kleur of textuur. Tegelijkertijd gooien consumenten jaarlijks miljoenen kilo’s onbewerkte, veilig te eten groenten en fruit weg vanwege esthetische onvolkomenheden. Waarom ontwerpen en produceren we bewerkte voedingsmiddelen met esthetische onvolkomenheden terwijl we om dezelfde reden onbewerkte voedingsmiddelen weggooien?

Professor Koert van Ittersum en Jacob Suher (Portland State University, USA) en Courtney Szocs (Louisiana State University) hebben onderzoek gedaan naar deze vraag. In zeven studies (waaronder een keuzestudie in een supermarkt en een incentive-compatibele studie) tonen Van Ittersum en collega's aan dat het effect van esthetische onvolkomenheden op de voorkeuren van de consument afhangt van de vraag of levensmiddelen onbewerkt of bewerkt zijn en de menselijke aandacht die op basis van deze onvolkomenheden al dan niet wordt afgeleid door consumenten.

Menselijke aandacht

Van Ittersum legt uit: "Hoewel onvolkomenheden de voorkeuren voor onbewerkte voedingsmiddelen negatief beïnvloeden, hebben ze een positieve invloed op de voorkeuren voor bewerkte voedingsmiddelen. De consument schrijft de onvolkomenheden toe aan de menselijke aandacht die bij het productieproces betrokken is. Dat wil zeggen dat consumenten onvolkomenheden in bewerkte voedingsmiddelen toeschrijven aan hoge niveaus van menselijke aandacht tijdens de productie. Imperfecties in onbewerkte voedingsmiddelen, daarentegen, worden toegeschreven aan een gebrek aan menselijke aandacht tijdens de productie. Voortbouwend op onderzoek dat de positieve effecten van menselijke aandacht in de productie benadrukt, laten we zo zien dat waargenomen menselijke aandacht de voedselkeuze stimuleert.

Met zorg gekweekt

Hoe kunnen fabrikanten en retailers deze inzichten gebruiken om de voorkeur voor esthetisch onvolmaakte groenten en fruit te vergroten en uiteindelijk de hoeveelheid verspilde producten per jaar te verminderen? Van Ittersum suggereert twee goedkope, eenvoudig toe te passen tactieken. Ten eerste kunnen supermarkten “Met zorg gekweekt” of “Met zorg gemaakt” labels gebruiken om de consument te laten weten dat mensen betrokken waren bij het productieproces. Als alternatief kunnen supermarkten en restaurants deze vruchten en groenten snijden, mengen of anderszins transformeren en ze gebruiken in salades, smoothies, sappen enz.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koert van Ittersum

Onbewerkte appeltaart
Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:20