Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Opening Academisch Jaar Economie en Bedrijfskunde Groningen: cultuurverschillen in organisaties

21 augustus 2009

Geert Hofstede, emeritus hoogleraar Organisational Anthropology and International Management en Roel Louwhoff, Executive Board member British Telecom Group (BT), spreken op dinsdag 1 september as. in Groningen. De beide alumni van de RUG openen dan het academisch jaar van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de universiteit. Het thema is: Cultural differences in organisations, wat aansluit bij het internationale karakter van de faculteit, mede dankzij het toenemend aantal buitenlandse studenten en onderzoekers. De voertaal bij de opening is Engels.

De faculteit viert de opening van het academisch jaar traditiegetrouw met haar medewerkers, studenten en genodigden. Tijdens het feestelijke evenement wordt ook de Docent van het Jaar bekend gemaakt, gekozen door studenten. Dagvoorzitter bij de opening is dr. Floor Rink van de faculteit, expert op het gebied van diversiteit in teams.

Louwhoff
Hofstede

Hofstede en Louwhoff

Als Nederlander in een Britse organisatie ondervindt bedrijfskundige Roel Louwhoff van BT  aan den lijve de effecten van culturele verschillen in organisaties.

In zijn lezing gaat hij in op cultuurveranderingen bij BT en wat het bedrijf en hijzelf daarbij leerden. Met een vergelijking tussen 'What the British say', 'What the Dutch understand' en 'What the British mean', illustreert hij op humoristische wijze hoe verschillen tot misverstanden kunnen leiden op de werkvloer.

Organisatiepsycholoog Geert Hofstede is internationaal bekend om zijn interculturele studies en met name de door hem geformuleerde graadmeter voor cultuurverschillen. Zijn cultuurmodel kent een aantal dimensies zoals bijvoorbeeld de mate van masculiniteit, machtsafstand en individualisme. Een van zijn standaardwerken is 'Allemaal andersdenkenden: omgaan met cultuurverschillen'.

Docent van het Jaar
Voor de verkiezing van de Docent van het Jaar worden elk academisch jaar de docenten met de hoogste scores op hun evaluaties door studenten genomineerd. Een speciale jury bestaande uit student-vertegenwoordigers van de faculteit bepaalt de uiteindelijke winnaar.

Locatie en programma 1 september
Locatie: Zaal 15, Zernike Gebouw (J), Landleven 12, Zernike Complex, Groningen