Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Professor Peter Verhoef winnaar van Jan-Benedict E.M. Steenkamp Award for Long-Term Impact

12 juni 2020
Professor Peter Verhoef

Verhoef's IJRM-paper 2007 'Multichannel customer management: Understanding the research-shopper phenomeen' is dit jaar de winnaar van de Jan-Benedict E.M. Steenkamp Award for Long-Term Impact.

De Jan-Benedict E.M. Steenkamp Award for Long-Term Impact wordt jaarlijks uitgereikt aan artikelen gepubliceerd in International Journal of Research in Marketing (IJRM) als erkenning voor hun uitzonderlijke bijdragen aan academisch marketingonderzoek door het aantonen van langetermijnimpact.

Samen met co-auteurs zijn professor Scott Neslin (Dartmouth University) en dr. Bjorn Vroomen (Autoriteit Consument & Markt, ACM), Verhoefs paper ontwikkelde een model om de oorzaken van research shopping te begrijpen. Dit fenomeen is de neiging van klanten om het ene kanaal te gebruiken voor onderzoek en het andere voor aankoop.

De Awardcommissie verklaarde: 'Hoewel de recentere revolutie in toeleveringsketens, de dominantie van Amazon en de alomtegenwoordigheid van mobiele apparaten in 2007 niet werd verwacht, lijken de fundamentele gedragsargumenten die in dit document naar voren worden gebracht tot op heden nog steeds relevant. Men zou zelfs kunnen beweren dat de relevantie van de krant met de tijd is gegroeid, aangezien het aantal beschikbare kanalen voor klanten is toegenomen met de opkomst van mobiele telefoons, tablets en sociale handel als platforms.

Dit paper kreeg met een duidelijke marge de meeste stemmen van de IJRM Editorial Board en werd unaniem gewaardeerd door de prijscommissie. Het belang van deze bijdrage wordt algemeen erkend, zoals blijkt uit meer dan 300 Web of Science en meer dan 800 Google Scholar-citaties. '

Lees de paper.

Laatst gewijzigd:30 januari 2023 13:38