Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

De strijd tegen voedselverspilling: van overmaat naar toereikend

NWO-subsidie voor consortium met Jenny van Doorn
22 januari 2020
Jenny van Doorn

Heb je honger? Er is altijd eten in de buurt... Het doel van de voedselsector is om mensen altijd en overal van eten te voorzien. We hebben zelfs de neiging om te zorgen dat we thuis altijd een ruime voorraad hebben, voor het geval dat. Zo kunnen we altijd iets eten wanneer we dat willen.

Die leefwijze brengt echter aanzienlijke maatschappelijke kosten met zich mee, vanwege het inefficiënte gebruik van grondstoffen. De enorme hoeveelheid voedsel die verspild wordt laat zien dat er iets moet veranderen aan onze voedselvoorziening. Dat is precies het doel van het nieuwe project ‘Food Waste: from Excess to Enough’, een onderzoek waarbij hoogleraar Jenny van Doorn nauw betrokken is.

‘Food Waste: from Excess to Enough’

Naar schatting verspillen we wereldwijd een derde van het voor menselijke consumptie geproduceerde voedsel. Eenderde. En niet alleen het voedsel zelf wordt verspild, maar ook de grondstoffen die gebruikt zijn om het te laten groeien, koelen, transporteren en opslaan. Dat gaat allemaal verloren op het moment dat we eten weggegooien in plaats van opeten.

Een nieuw voedselsysteem

De onderzoekers binnen ‘Food Waste: from Excess to Enough’ willen, met behulp van de subsidie door NWO, een routekaart ontwikkelen voor een nieuw voedselsysteem met zo min mogelijk verspilling. Zij zullen drie verschillende aspecten onderzoeken:

1. de dynamiek van het voedselsysteem
  2. de vraagkant (consumenten)
  3. de aanbodkant (detailhandel)

De focus ligt vooral op consumenten en de detailhandel, omdat enerzijds het meeste voedsel bij de mensen thuis wordt verspild en anderzijds de detailhandelsector een belangrijke rol speelt in het voedselsysteem.

Brede samenwerking

Het project wordt medegefinancierd door NWO. De projectpartners zijn Wageningen University, Rijksuniversiteit Groningen, TU Delft, Voedingscentrum, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, HelloFresh, ACV, Levarht, Iglo, Hak, EFMI en Capgemini.

Contact: Jenny van Doorn

Laatst gewijzigd:30 januari 2023 11:45