Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse economen voorspellen medailleklassement Pyeongchang: 5 keer goud voor Nederland

29 januari 2018

Nederland gaat volgens het model van drie economen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) bij de Olympische Winterspelen in Pyeongchang 18 medailles behalen. Fabian ten Kate, Gerard Kuper en Rector magnificus Elmer Sterken voorspellen 5 maal goud, 6 keer zilver en 7 maal brons. De voorspellingen van Ten Kate, Kuper en Sterken zijn gepubliceerd in het economenvakblad Economisch Statistische Berichten en het Financieel Dagblad van 30 januari 2018.

Nederland zal volgens de economen een 9e plaats in het medailleklassement behalen. Hiermee wordt weliswaar het fenomenale succes van Sotsji niet herhaald, maar een top-8 notering is binnen handbereik. Duidelijk is dat de verschillen onder in de top-10 bijzonder klein zijn, waarbij één gouden medaille meer of minder grote effecten kan hebben op de rangorde. De strijd om de toppositie in het medailleklassement is hevig. Naar verwachting zal Canada de strijd met de Verenigde Staten, Duitsland en Noorwegen weten te winnen.

Voorspelling versus uitkomst

De modelvoorspellingen zijn gebaseerd op eerdere Olympische resultaten, het thuisvoordeel en WK-uitslagen. Universitair hoofddocent Kuper en hoogleraar Sterken voorspellen sinds 2002 de medailleklassementen van de Olympische evenementen. In 2014 sloot de economiestudent, inmiddels promovendus, Fabian ten Kate zich bij hen aan. De afwijkingen tussen de voorspellingen en de uitkomsten kunnen groot kunnen zijn. De voorspelling voor de Spelen in Vancouver blijkt achteraf nog het beste.

Pyeongchang
  • 2002 Salt Lake City
    Voorspelling: 2 goud, 2 zilver, 3 brons (7), 12e positie in het klassement
    Uitkomst: 3 goud, 5 zilver, 0 brons (8), 9e positie in het klassement
  • 2006 Turijn
    Voorspelling: 2 goud, 3 zilver, 2 brons (7), 12e positie in het klassement
    Uitkomst: 3 goud, 2 zilver, 4 brons (9), 10e positie in het klassement
  • 2010 Vancouver
    Voorspelling: 4 goud, 4 zilver, 3 brons (11), 10e positie in het klassement
    Uitkomst: 4 goud, 1 zilver, 3 brons (8), 10e positie in het klassement
  • 2014 Sotsji
    Voorspelling: 6 goud, 5 zilver, 3 brons (14), 7e plaats in het klassement
    Uitkomst: 8 goud, 7 zilver, 9 brons (24), 5e positie in het klassement
Fabian ten Cate
Prof. Dr. Elmer Sterken

Methode van voorspelling

In eerdere voorspellingen van Ten Kate en Sterken is de nadruk gelegd op economische en demografische factoren ter verklaring van de medaillewinst. Elmer Sterken: “Het belang van deze factoren neemt af, waardoor we ons in deze voorspelronde op de uitslagen van recente wereldkampioenschappen van de relevante onderdelen baseren, aangevuld met het thuisvoordeel.” Er bestaan twee typen voorspellingen. Het eerste type is de journalistieke benadering, zoals bijvoorbeeld door Associated Press en Sports Illustrated gehanteerd wordt. Deze voorspellingen gebruiken de meest actuele informatie, zoals de positie van atleten op wereldranglijsten, recente wereldbekers en blessures en schorsingen. Het 2e type voorspelling is gebaseerd op econometrische of statistische modellen, zoals Andreff en Andreff (2014) en 'onze' Ten Kate, Kuper en Sterken (2014). De statistische modellen baseren zich meer op informatie uit een verder verleden, zoals uitslagen tijdens eerdere edities van de Spelen. Hierdoor kan bijvoorbeeld de strategie om de sportieve piek tijdens de Olympische Spelen te bereiken – en dus niet tijdens evenementen vlak ervoor – beter in beeld gebracht worden.

De onderdelen in Pyeongchang en Gangneung

De Olympische spelen in Pyeongchang en Gangneung beginnen op 9 februari 2018. Er worden in totaal 102 onderdelen in 15 takken van sport georganiseerd. In Pyeongchang worden de 61 sneeuwevenementen gehouden, terwijl in Gangneung aan de kust 41 ijs-onderdelen plaatsvinden. Er zijn vier nieuwe onderdelen aan het programma toegevoegd: “big air” bij het snowboarden, het gemengd dubbel bij curling, de massastart bij het schaatsen en het onderdeel gemengd team bij het alpineskiën. In totaal nemen 84 landen deel, terwijl Russische atleten zonder dopingverleden, onder een onafhankelijke status als 'Olympisch atleet uit Rusland' ingeschreven worden.

URL FEB
AACSB EQUIS logos