Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBNews / FEB

RUG en Noordelijke Online Ondernemers lanceren Groningen Digital Business Centre

Nieuwe wetenschappelijke broedplaats om jong talent klaar te stomen voor de digitale sector
25 november 2017
Peter Verhoef, directeur van het Groningen Digital Business Centre

De Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO) slaan de handen ineen om de bloeiende digitale sector in Noord-Nederland uit te bouwen en te versterken. Samen lanceren zij het Groningen Digital Business Centre (GDBC), een nieuw kenniscentrum dat zich richt op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van digitaal ondernemen. Een belangrijke doelstelling is het opleiden van jong talent op het gebied van digital business en big data om tegemoet te komen aan de dringende vraag vanuit de sector naar academisch geschoolde professionals.

Het GDBC wil uitgroeien tot het wetenschappelijke digitale broeinest van Groningen. Een plek waar innovatie en onderzoek naar digitaal ondernemen gestimuleerd wordt. Het centrum biedt wetenschappers en ondernemers de kans kennis te ontwikkelen en te delen. De samenwerking van de NOO en de RUG-faculteiten ‘Economie en Bedrijfskunde’ en ‘Science and Engineering’ binnen GDBC wordt financieel ondersteund door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), de provincie en de gemeente Groningen, Rabobank Noord-Nederland en netwerkorganisatie Bedrijvenvereniging West.

Multidisciplinair onderwijs

Een belangrijke missie van het GDBC is om young professionals klaar te stomen voor een loopbaan in de digitale sector, zegt directeur Peter Verhoef. ‘Daarom ontwikkelen we een multidisciplinair mastervak gericht op digitalisering. Studenten kunnen straks via het GDBC stagelopen bij vooraanstaande digitale bedrijven en onderzoek te doen met behulp van data die noordelijke ondernemers beschikbaar stellen. Op die manier kunnen zij specifieke vaardigheden ontwikkelen en een speciale aantekening op hun masterdiploma verdienen.’

Op termijn biedt de RUG zelfs een volledige multidisciplinaire masteropleiding in Digital Business en Analytics. Verhoef: ‘Het aantrekkelijke aan deze nieuw op te zetten master is dat de expertise van twee faculteiten samenkomt met de praktijkkennis van de noordelijke digitale ondernemingen, bijvoorbeeld via gastcolleges, casussen en afstudeerstages.’

Gezamenlijk onderzoek

Via het GDBC profiteren regionale digitale ondernemingen van de wetenschappelijke kennis die binnen de RUG aanwezig is. Zo organiseert het kenniscentrum vanaf begin 2018 seminars en eendaagse workshops voor professionals. ‘Daarnaast gaan we samen met de NOO actuele vragen vanuit de digitale sector onderzoeken, benoemt de RUG een bijzonder hoogleraar Digital Business en starten we promotieonderzoeken op belangrijke digitale thema’s,’ aldus Verhoef.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:28 november 2017 14:19

Meer nieuws

  • 19 september 2018

    Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

    Bij het project Web Expeditie hebben leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden...

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...