Education
Header image University of Groningen Student Blog

"Binnen de kortste keren leer je veel concrete vaardigheden waarbij je écht werkt aan een eindproduct": Alles over de Bachelor Informatiekunde

Date:31 January 2024
Author:Guest blogger
Leer meer over hoe het is om Informatiekunde te studeren!

Wil je meer weten over hoe het is om Informatiekunde te studeren? Student Marieke vertelt je er graag meer over!

decorative image
Hoi! Ik ben Marieke!

Hoi! Mijn naam is Marieke Schelhaas, ik ben 22 jaar oud en woon alweer 3,5 jaar in Groningen. Naast dat ik tweedejaars informatiekunde student ben, ben ik ook studentambassadeur voor de studie informatiekunde en zit ik in het bestuur van studievereniging ASCI.

Wanneer ik niet met serieuze zaken bezig ben, besteed ik deze (zoals de meeste mensen) aan het afspreken met vrienden, maar ook aan tekenen en schilderen.

decorative image
Programmeren.

Wat ik bij de opleiding Informatiekunde fijn vond was, dat je binnen de kortste keren veel concrete vaardigheden leert waarbij je écht werkt aan een eindproduct. Bij veel andere opleidingen zijn de dingen die je leert veel minder grijpbaar, en dus ook veel moeilijker te laten zien op een kringverjaardag. Mijn favoriete vakken waren tot nu toe dan ook de meer praktische vakken. De eerste 2 blokken krijg je een inleiding in programmeren, die op het moment zelf wel even pittig kunnen zijn. Dit zijn echter vakken waar iedereen met plezier op terugkijkt. Later in het jaar krijg je webtechnologie, webprogrammeren en in het tweede jaar Database-driven Webtechnology, waarbij je leert om interactieve websites te maken. Vorig blok hebben we als eindopdracht onze eigen versie van Kamernet gemaakt. Hierbij zag ik echt hoeveel ik al in anderhalf jaar geleerd had.

Wat mij positief opvalt aan deze studie is dat het geen grote opleiding is. Hierdoor ken je vaak alle medestudenten en docenten bij naam, en is het ook makkelijker om in contact te blijven met iedereen. Op deze manier is het makkelijk om elkaar op hulp te vragen als je vastloopt.

Ten tweede ben ik het levende bewijs dat je deze opleiding gewoon kan volgen zonder hiervoor ooit in je leven geprogrammeerd te hebben. De vakken beginnen gewoon bij het begin, en alhoewel je soms wel even moet wennen aan de manier van denken, is het allemaal prima te doen.

Voordat ik begon aan mijn eerste jaar was ik eerlijk gezegd bang dat ik het enige meisje zou zijn. Dit zijn immers de stereotypen van iedere IT-opleiding. Hoe het zit bij andere studies kan ik je niet vertellen, maar bij informatiekunde valt het ratio-verschil echt reuze mee. Ieder jaar ligt de verdeling rond de 30% vrouw en 70% man. Je hoeft dus zeker niet bang te zijn dat je de enige bent en ook zeker niet dat je raar aangekeken wordt.

Al met al ben ik heel erg blij met de keuze om Informatiekunde te gaan doen. Vooral bij de studievereniging van Informatiekunde heb ik veel mooie mensen mogen ontmoeten. Om mee of te sluiten zou ik dan ook mijn gouden tip mee willen geven: wordt actief bij een vereniging. Het maakt hierbij niet uit of het een sport-, studenten- of studievereniging is. Al lijkt het nog zo intimiderend: aan het begin van het schooljaar is iedereen nieuw en zenuwachtig. Door actief te zijn in een vereniging maak je snel vrienden, organiseer je vaak mooie dingen en is ook nog eens goed voor je CV. Zo haal je het meeste uit je studententijd!

Guest blogger

Sometimes, we invite students and staff members to contribute to our blog page. This is one of those occasions. :)

Loading comments...