Over ons Campus Fryslân

Media Art Festival: Voices of Technology

Wanneer:di 22-03-2022 20:00 - 21:30
Waar:Stationskwartier, Snekertrekweg 1, 8912 AA Leeuwarden

Technologie stelt ons niet alleen in staat om geluiden en stemmen te wijzigen en te verwerken, het kan ook spraak en geluid genereren uit informatieve input. Tegelijkertijd is spraakherkenningssoftware gangbaarder dan ooit; we gebruiken onze stem om vragen te stellen aan onze apparaten, om te communiceren met applicaties en om onze huizen te besturen. Hoe geven deze veranderingen vorm aan onze cultuur en onze samenleving? Wie gebruikt spraaktechnologieën en met welk doel? En als technologie de bestaande samenleving verbetert en voortbouwt, wat gaat er dan verloren en wie blijft er achter door het gebruik van spraaktechnologie? Hoe kan het inclusiever worden en waar liggen de grenzen en vooroordelen van kunstmatige intelligentie?

Doe mee aan een geluidexperiment door te zingen, fluisteren, neuriën, lachen, huilen of schreeuwen. Kunstenaar en LUNA Young Master Christy Westhovens en wetenschapper Frank Hopwood gaan met elkaar en met het publiek het gesprek aan. Waarom gebruikt een Siri of Alexa dit soort geluidsfragmenten niet? Terwijl ze wel met stemmen gemaakt kunnen worden. En waarom doet de Voice Technology industrie in het algemeen niet meer met deze geluidssoorten? Kom er tijdens deze boeiende Theme Night achter!

Frank J. Hopwood

Frank Hopwood behaalde in 2020 zijn MA in taalwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hierna maakte Frank deel uit van een team dat werkte aan een synthetische stem (in het Gronings) voor een zorgrobot. In 2021 behaalde ook een Master in computationele taalwetenschappen aan de UGent en KU Leuven in 2021. Sinds februari 2022 is hij actief als promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen/Campus Fryslân. Hier werkt hij aan stemsynthese voor slecht-gesteunde talen (under-resourced languages).

Christy Westhovens

We worden omringd door natuurverschijnselen die zich aan onze waarneembare werkelijkheid onttrekken. Door apparaten en installaties te maken die deze processen kunnen observeren hoopt Christy Westhovens deze verborgen parels te achterhalen en tot een zintuiglijke ervaring te maken. Westhovens woont en werkt in Maastricht, waar ze in 2020 afstudeerde aan het Institute of Arts.