Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ben Feringa Impact Award toegekend aan Michelle Bruijn en studententeam van de Faculteit Letteren

25 mei 2022
De winnaars
De prijswinnaars van links naar rechts: Michelle Bruijn (Rechten), Ydwer Hoekstra, Stefan Ivanov, Roos Gielen and Joren Arkes (Letteren) met juryvoorzitter Jetta Klijnsma en jurylid Marie-José van Tol

Michelle Bruijn heeft dit jaar de Ben Feringa Impact Award van de Rijksuniversiteit Groningen gewonnen. Bruijn, Universitair Docent aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid, won de prijs in de categorie ‘onderzoekers’ voor haar onderzoeksproject ‘The Administrative War on Drugs’. In de categorie ‘studenten’ werd de award uitgereikt aan een studententeam van de Faculteit Letteren voor het onderzoeksproject ‘Cultural Engagement of Young Adults in Het Hogeland’.

De Ben Feringa Impact Award is in 2020 in het leven geroepen om onderzoeksprojecten met aantoonbare maatschappelijke impact te onderscheiden en werd dit jaar uitgereikt door juryvoorzitter van de Ben Feringa Impact Award en Commissaris van de Koning van de provincie Drenthe, Jetta Klijnsma.

The Administrative War on Drugs

Met haar onderzoeksproject ‘The Administrative War on Drugs’ bestudeert Bruijn het bestrijden van drugscriminaliteit vanuit civielrechtelijk oogpunt op innovatieve wijze. Een zeer relevant onderwerp, waarbij ze intensief samenwerkt met partners uit de praktijk. De jury was onder de indruk van de manier waarop zij een praktische tool heeft ontwikkeld welke reeds in workshops en trainingen in het werkveld wordt gebruikt.

Michelle Bruijn mocht de cheque van 5.000 euro in ontvangst nemen welke zij kan besteden aan verdere kennisbenutting. Het project ‘Language awareness in Dutch classes’ van Jeroen Steenbakkers, promovendus bij de Faculteit Letteren, kreeg een eervolle vermelding.

* Lees ook ons interview met Michelle Bruijn 'Burgemeester moet geen sheriff zijn'

Cultural Engagement of Young Adults in Het Hogeland

In de categorie ‘studenten’ ging de prijs naar de studenten Ydwer Hoekstra, Stefan Ivanov, Roos Gielen en Joren Arkes van de Faculteit Letteren. In het onderzoeksproject ‘Cultural Engagement of Young Adults in Het Hogeland’ in opdracht van Gemeente Het Hogeland, verkenden de studenten de culturele betrokkenheid van jongvolwassenen in de gemeente. De jury was onder de indruk van de praktische impact van het project, waaronder de ‘mind shift’ die het onderzoek teweegbracht bij betrokken organisaties en het nieuw opgerichte ‘Cultural Youth Network’. De studenten zijn begeleid door Docente Sjamila Boulil en Saskia Visser, medewerker van de Wetenschapswinkel en ontvingen een vrij te besteden cheque van 2.500 euro, mede mogelijk gemaakt door het Ubbo Emmius Fonds.

Het onderzoeksproject ‘Integration Despite Isolation’ van Eline Heikamp, studente aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, kreeg een eervolle vermelding.

Laatst gewijzigd:01 juni 2022 16:41