Alumni Over alumni

Resultaten Alumni-enquête Faculteit der Letteren 2021

Begin 2021 is, in samenwerking met onderzoeksbureau Enneüs, onder meer dan 1.400 alumni van de Faculteit der Letteren een enquête uitgezet. In deze enquête zijn alumni gevraagd hoe zij terugkijken op hun opleiding, over de competenties voor hun beroep en carrièreontwikkeling en hoe zij contact met de faculteit willen onderhouden.

Alumni die na 2010 zijn afgestudeerd, zijn het beste vertegenwoordigd (54%). De antwoorden kwamen uit diverse landen. De meeste respondenten hebben de Nederlandse nationaliteit en wonen nog steeds in Nederland. Het meest voorkomende land van herkomst na Nederland is Duitsland (4,55%), gevolgd door Groot-Brittannië (1,62%) en Italië (1,43%).

Uit de enquête komen enkele opvallende resultaten naar voren. Allereerst moet worden opgemerkt dat de alumni zeer tevreden (23%) tot tevreden (61%) over hun opleiding zijn (totaal 86%). Ter vergelijking: 11% heeft geen opmerkingen, 5% is ontevreden en 1% is zeer ontevreden. Terugkijkend op hun opleiding zou 92% van de respondenten opnieuw voor een studie aan de RUG kiezen.

Uit de resultaten blijkt dat ook qua relevantie voor de carrière IBIO (Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie) (> 27%) en Geschiedenis (> 20%) het hoogste scoren. Daarnaast scoren Communicatie- en informatiewetenschappen en Applied Linguistics en Taalwetenschap hoger dan 25%.

Dit geldt echter niet voor de relatie tussen theorie en praktijk, zoals herhaaldelijk wordt aangegeven in de enquête (in de antwoorden op open vragen) en in antwoorden op vragen over de inhoud en materie van de opleidingen.

Meer dan 30% van de alumni was ontevreden of zeer ontevreden over de aansluiting op de arbeidsmarkt. De volgende antwoorden illustreren deze resultaten met betrekking tot inhoud en materie (ontevredenheid versus tevredenheid) met beter herkenbare aspecten:

38% ontevreden of zeer ontevreden | 27% neutraal | 35% tevreden of heel erg (zeer) tevreden
• Kennis van de docenten over de professionele praktijk:
18% ontevreden of zeer ontevreden | 24% neutraal | 57% tevreden of heel erg (zeer) tevreden
• Professionele vorming en carrière-voorbereiding binnen de opleiding:
42% ontevreden of zeer ontevreden | 33% neutraal | 26% tevreden of heel erg (zeer) tevreden
• Professionele vorming en carrière-voorbereiding door de diensten van de Faculteit:
29% ontevreden of zeer ontevreden | 45% neutraal | 26% tevreden of heel erg (zeer) tevreden

Meer dan 50% van de studenten deed een stage tijdens de studie. Bij de alumni na 2010 is er een duidelijke verbetering in het gebruik van netwerken en ervaring bij het betreden van de arbeidsmarkt (53%) waar te nemen in vergelijking met de resultaten van alle respondenten van voor en na 2010 (42%). Van alle respondenten heeft 33% een stage gedaan nadat ze hun opleiding hebben voltooid (24% betaald en 11% onbetaald).

Competenties vereist per functie/beroep versus competenties ontwikkeld en opgedaan tijdens de studie

Vereist voor de functie

Ontwikkeld en opgedaan tijdens de studie

Analytisch-cognitief

69%

Communicatief en Intermenselijk

Persoonlijk

Digitaal en Informatief

49%

Van de 72% aan competenties die vereist zijn voor de functie, is over het algemeen ongeveer 50% opgedaan en ontwikkeld tijdens de studie, en is slechts 22% opgedaan en ontwikkeld tijdens het werken zelf.

Van de alumni die een vervolgopleiding volgden na voltooiing van hun studie, koos 57% voor een andere instelling; 43% (31% veel en 12% zeer veel) hiervan gaf aan dat het curriculum van invloed was geweest op hun keuze voor een andere instelling. 19% gaf aan dat dit hun keuze enigszins beïnvloedde en 24% dat dit hun keuze niet of nauwelijks beïnvloedde.

Een zeer hoog percentage (84%) van de alumni heeft een baan gevonden. Hiervan had 66% binnen 3 maanden na voltooiing van hun studie een baan. Ook van degenen die geen betaald werk hadden (16%), maar wel op zoek waren naar werk, hadden velen binnen een half jaar een baan gevonden (45%).

Van de 16% die geen betaald werk heeft, was meer dan 66% niet op zoek naar een baan.

De meeste van onze alumni zijn werkzaam bij de overheid (> 26%) en in financiële en zakelijke dienstverlening (> 11%). De alumni hebben meestal een uitvoerende (> 35%), adviserende (> 27%) of managementfunctie (> 13%). Hun eerste baan is vaak een uitvoerende functie (52%). Meer dan 86% werkt in een eerste tot derde baan en meer dan 80% werkt meer dan 32 uur per week. Meer dan 67% is tevreden met hun huidige baan.

Voor het onderhouden van contact met de Faculteit der Letteren hebben 513 alumni zich aangemeld voor de digitale nieuwsbrieven van de Faculteit, geven 444 alumni aan met de Faculteit te willen samenwerken aan verbeteringen van de curricula om deze beter aan te laten sluiten op carrière-profielen, en willen 425 alumni een bijdrage leveren op het gebied van stageopdrachten en onderzoeksprojecten.

Wij danken de deelnemende alumni nogmaals van harte voor hun medewerking. Met betrekking tot ons Strategisch Plan zal de Faculteit der Letteren contact blijven houden en informeren over projecten en acties die uit deze enquête voortvloeien.

Laatst gewijzigd:16 december 2021 10:50