Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid

Vliegensvlug met de trein

Duurzaam RUG-beleid voor dienstreizen
02 december 2019

In 2019 is er bij de RUG beleid vastgesteld voor buitenlandse dienstreizen. In 2020 en 2021 werd er minder gereisd door de coronacrisis, maar nu neemt het aantal reisbewegingen opnieuw toe. Om te werken aan het verminderen van de CO2-uitstoot van de Universiteit wordt het huidige beleid per 1 januari 2023 verder uitgebreid. In september 2022 is het reisbeleid voor buitenlandse dienstreizen daarom opnieuw vastgesteld door het College van Bestuur. Medewerkers gaan straks ook voor langere stukken met de trein, in plaats van met het vliegtuig.

Wat houdt het nieuwe beleid in?

Voor alle buitenlandse dienstreizen die na 1 januari 2023 worden geboekt geldt dat medewerkers reizen met de trein (in plaats van het vliegtuig) als:

  • de bestemming vanaf Groningen minder dan 800 km is, en/of;
  • de reistijd met de trein minder dan 9 uur bedraagt.

De RUG wil medewerkers aansporen om duurzame keuzes te maken. Neem dus ook in je overweging mee of de reis noodzakelijk is of dat een video conference of online meeting volstaat.

Waarom doen we dit?

De RUG werkt hard aan de verduurzaming van haar organisatie en bedrijfsvoering. Een van de duurzame ambities is om in 2026 30% minder CO2 uit te stoten (t.o.v. 2019). Om dit te bereiken moet de CO2-uitstoot door vliegreizen ook met 30% omlaag. Aangezien het grootste deel van de buitenlandse dienstreizen binnen Europa plaatsvindt (ongeveer 70%), valt hier veel winst te behalen. Er zal dus minder gevlogen moeten worden op bestemmingen die relatief dichtbij zijn. Gelukkig is de trein vaak een goed alternatief!

Voorbeeld: Groningen - Bordeaux

De afstand tussen Groningen en Bordeaux is 1232 km. Met de trein kun je in 8 uur en 56 minuten naar Bordeaux reizen en stoot je ongeveer 2 kg CO2 uit. Dezelfde reis per vliegtuig stoot ongeveer 396 kg CO2 uit. Dat is een enorm verschil, terwijl een reis per vliegtuig meestal ook niet veel sneller is. Je moet eerst met de auto of trein naar de luchthaven reizen en daar ook ruim van te voren aanwezig zijn. Dat geldt ook voor dit voorbeeld. Het vliegtuig is hier inclusief transfer vanaf de luchthaven maar ongeveer 1,5 uur sneller.

In het nieuwe jaar verschijnt er voor medewerkers een nieuwe kaart en beslisboom. Op de kaart vind je informatie over treintijden, afstanden en CO2-uitstoot. De beslisboom maakt het makkelijk om te bepalen of je met de trein reist of dat je het vliegtuig mag nemen. Het Facility Portal, waar je als medewerker je reis boekt, wordt per januari uiteraard ook aangepast aan het nieuwe beleid.

Het beleid voor buitenlandse dienstreizen is onderdeel van de overkoepelende strategie op het gebied van duurzame mobiliteit van de universiteit.

Reisbeleid kaart
De oude kaart
Laatst gewijzigd:07 juli 2023 19:05
View this page in: English

Meer nieuws

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...

  • 04 maart 2024

    Een plantaardige sensor

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 11 december 2023

    Join the 'Language and AI' community

    As a part of the Jantina Tammes School, the 'Language and AI' theme is an interdisciplinary initiative that aims to encourage collaboration among academics, PhD candidates, students, and industry representatives who share a keen interest in the...