Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. K. Kok
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Next generation sequencing guided molecular diagnostic tests in
non-small-cell lung cancer

Betere diagnostische testen voor detectie van genomische afwijkingen bij longkanker

Voor patiënten met longkanker is het doorgaans belangrijk dat de ziekte zo vroeg mogelijk wordt aangetoond zodat de behandeling snel kan beginnen. Hiermee verklein je de kans op uitzaaiingen. Verschillen in de genetische opbouw van de ziekte kunnen bovendien ook nog van invloed zijn op het ziektebeeld en de behandeling. In dit proefschrift probeert Wei daarom met nieuwe technieken de diagnostische testen voor genomische afwijkingen te verbeteren.

Met behulp van een op RNA-gebaseerde test wist Wei verschillende soorten genetische afwijkingen met één enkele test aan te tonen. Ook vond hij dat een toename in het aantal kopieën van het zogenoemde EGFR-gen gerelateerd is aan de effectiviteit van de behandeling. Daarnaast onderzocht Wei resistentiemechanismen bij longkankerpatiënten die behandeld werden met ALK-remmers. En hij bekeek de aanwezigheid van tumor DNA in bloed en of dit kon voorspellen of iemand na een operatie weer opnieuw een tumor zou ontwikkelen. Met deze resultaten hoopt Wei dat er in de toekomst meer aanknopingspunten zijn om longkanker aan te pakken.

Curriculum Vitae

Jiacong Wei (1988) studeerde Geneeskunde aan de Binzhou Uiversity Medical College in Shandong, China. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het instituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als patholoog in opleiding in het Cancer Hospital Chinese Academy of Medical Science. De titel van zijn proefschrift luidt: “Next generation sequencing guided molecular diagnostic tests in non-small-cell lung cancer”.