Over ons Actueel Evenementen Promoties

Intradialytic hypotension

Prevalence, defintions, impact on quality of life
Promotie:Mw. J. (Hannie) Kuipers
Wanneer:17 juni 2019
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. C.A.J.M. Gaillard
Copromotors:dr. C.F.M. (Casper) Franssen, dr. R. Westerhuis, dr. W. (Wolter) Paans
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Intradialytic hypotension

Analyse van lage bloeddruk bij dialysepatiënten

Mensen bij wie de nieren niet goed meer werken worden meerdere malen per week behandeld met dialyse. Tijdens deze behandeling worden de afvalstoffen en het overtollig vocht dat in de loop der tijd ophoopt uit het lichaam verwijderd. Dit is een levensreddende behandeling, maar het veroorzaakt vaak veel extra klachten, zoals een lage bloeddruk tijdens de dialyse. Deze klachten zijn echter niet duidelijk gedefinieerd en onderzocht, en de impact op patiënten is dus onduidelijk. In dit proefschrift deed Kuipers een literatuuronderzoek, waaruit bleek dat lage bloeddruk tijdens de dialyse voorkomt in 10,9% van de behandelingen. Om te kijken hoe dit in de praktijk is, verzamelde Kuipers drie maanden lang data van 136 patiënten die dialyse ondergaan. Tijdens 6,7 procent van de behandelingen hadden deze patiënten een lage bloeddruk.

De hoeveelheid gewicht die patiënten tussen de behandelingen door aankwamen door vochtophoping is van invloed op het ontstaan lage bloeddruk tijdens de dialyse. Kleine en lichte patiënten – vaak vrouwen – hadden hier vaker last van. Het optreden van lage bloeddruk tijdens de dialyse bleek in het onderzoek van Kuipers niet direct gelinkt aan de kwaliteit van leven van de patiënten, maar in eerder onderzoek is aangetoond dat deze klacht wel gelinkt is aan een lagere overlevingskans. Daarom pleit Kuipers in het proefschrift voor een persoonlijk dieetadvies voor dialysepatiënten, die rekening houdt met het gewicht en het geslacht van de patiënt. Met deze aanpak kan de lage bloeddruk mogelijk beter voorkomen worden. Ook wordt aanbevolen om de impact van de dialysebehandeling op de kwaliteit van leven verder te onderzoeken en daarmee de kwaliteit van de zorg voor deze patiënten te kunnen verbeteren.

CV Hannie Kuipers

Hannie Kuipers (1966) werkt als dialyseverpleegkundige en researchverpleegkundige bij het Dialyse Centrum Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Dialyse Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Intradialytic hypotension”.