Over ons Actueel Evenementen Promoties

Shades of a Blue Heart: An Epidemiological Investigation Of Depressive Symptom Dimensions And The Association With Cardiovascular Disease

Promotie:Dhr. R. (Ricardo) Moreira da Rocha de Miranda Az
Wanneer:04 juli 2018
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. P. (Peter) de Jonge
Copromotor:dr. A.M. (Annelieke) Roest
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Shades of a Blue Heart: An Epidemiological Investigation Of
Depressive Symptom Dimensions And The Association With
Cardiovascular Disease

Depressie voorspeller van nadelige medische prognose bij hartpatiënten

Naast andere leefstijlfactoren is depressie een belangrijke risicofactor voor het oplopen van de meest voorkomende hart- en vaatziekten: coronaire hartziekten (CHZ). Dat concludeert Ricardo Moreira da Rocha de Miranda Azevedo in zijn proefschrift, waarin hij naast medische literatuur ook internationale individuele patiëntdatabases raadpleegde en de associatie tussen depressieve symptoomdimensies en CHZ onderzocht.

Hart- en vaatziekten zijn mondiaal gezien doodsoorzaak nummer een. Er zijn reeds verschillende risicofactoren gevonden die geassocieerd kunnen worden met het ontstaan van CHZ, zoals tabak roken, weinig beweging en ongezond eten. Uit het onderzoek van Moreira da Rocha de Miranda Azevedo blijkt dat depressie ook onder deze risicofactoren valt. Personen met een depressie lopen tot 80% meer risico op het ontwikkelen van CHZ dan mensen zie geen depressie hebben. Daarnaast toont hij aan dat 15% van de CHZ-patiënten een depressie heeft, wat twee à drie keer meer is in vergelijking met niet-CHZ-patiënten.

Uit het onderzoek blijkt dat somatische/affectieve symptomen van depressie over het algemeen gevaarlijker zijn dan cognitieve/affectieve symptomen. Echter, cognitieve/affectieve symptomen, zoals besluiteloosheid en een negatief lichaamsbeeld, lijken verband te hebben met een nadelige medische prognose bij mannen van jonger dan 55 jaar. Bovendien blijkt dat de kans op een hartaandoening over het algemeen groter is wanneer iemand een depressie heeft dan wanneer biologische factoren een rol spelen. Toekomstige onderzoekers zouden interventies moeten toepassen voor specifieke leeftijdsgroepen die zich richten op de behandeling van individuele depressieve symptomen die meer cardiotoxisch zijn, in plaats van zich te concentreren op "one size fits all"-behandelingen.

Ricardo Moreira da Rocha de Miranda Azevedo (1987) voerde zijn onderzoek uit bij het onderzoekinstituut SHARE op de afdeling Psychiatrie in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Moreira da Rocha de Miranda Azevedo is nu werkzaam als datamanager bij het Netherlands Heart Institute. De titel van zijn proefschrift luidt: “Shades of a blue heart: an epidemiological investigation of depressive symptom dimensions and the association with cardiovascular disease“.