Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Starchy foods in the prevention of type 2 diabetes mellitus

Compactere broodstructuur beter in preventie van diabetes

De manier waarop tarweproducten bereid worden kan invloed hebben op de regeling van glucose in het bloed na de maaltijd. Dat concludeert Coby Eelderink in haar proefschrift, waarin ze onderzoek naar glucosemetabolisme en diabetes type 2 met zetmeelrijke voeding beschrijft. Zij concludeert dat aanpassingen aan producten, zoals een compacte broodstructuur dat verkregen kan worden door meer traditionele broodbereiding, een rol kan spelen in de preventie van diabetes type 2.

In brood, pasta en andere tarweproducten zitten veel koolhydraten, met name in de vorm van zetmeel. Er zijn verschillende soorten koolhydraten, zoals snel en langzaam verteerbare koolhydraten. Nadat koolhydraten in de darmen verteerd zijn, komen ze als glucose in het bloed terecht, waardoor het glucosegehalte stijgt. Het onderscheid tussen snelle en langzame koolhydraten wordt doorgaans gemaakt op basis van de hoogte van de glucoserespons in het bloed. Langzame koolhydraten zijn belangrijk bij de preventie van chronische ziekten zoals diabetes type 2.

Eelderink maakte voedingsmiddelen met verschillende ingrediënten en verschillende structuren en testte die in gezonde mannelijke vrijwilligers. Uit die onderzoeken blijkt dat langzame vertering van zetmeel (bijv. pasta vergeleken met brood) niet altijd zichtbaar is aan de glucoserespons, maar wel zorgt voor gunstige onderliggende metabole effecten, zoals een lagere insuline- en darmhormoonrespons. De glucoserespons lijkt niet de enige relevante maat te zijn bij de preventie van diabetes type 2. Een compacte broodstructuur, zoals verkregen bij een meer traditionele bereiding, geeft doorgaans wel een relatief hoge glucoserespons, maar kan na consumptie ook een gunstige onderliggende metabole respons geven.

Coby Eelderink (1983) studeerde Medische Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Medical Biomics van het UMCG, onder supervisie van Dr. Marion Priebe en Prof. Dr. Roel Vonk. Het onderzoek is gefinancierd door het Top Institute Food and Nutrition (TIFN). Eelderink is nu werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Nefrologie van het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt Starchy foods in the prevention of type 2 diabetes mellitus. Effects of food structure and composition on starch digestibility and the postprandial metabolic response.