Over ons Actueel Evenementen Promoties

Modelling, simulation and analysis of security of supply scenarios in integrated gas and electricity transmission networks

Promotie:Dhr. K.A. (Kwabena) Pambour
Wanneer:17 september 2018
Aanvang:16:15
Promotor:prof. M.A. (Rien) Herber
Copromotor:dr. R. Bolado-Lavin
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Modelling, simulation and analysis of security of supply scenarios
in integrated gas and electricity transmission networks

Simulatieprogramma geeft inzicht in balans van gas- en elektriciteitssystemen

Om de fluctuaties die kenmerkend zijn voor duurzame energiebronnen als zon en wind in de energiemix op te kunnen vangen is de koppeling tussen bestaande energiesystemen zeer belangrijk. De besturing van gas- en elektriciteitsnetwerken is in hoge mate wederzijds afhankelijk door toepassing van gas gestookte generatoren in het elektriciteitsysteem en elektrisch aangedreven compressoren in het gassysteem. Bovendien zullen nieuwe ontwikkelingen zoals Power-to-Gas de onderlinge afhankelijkheid verder vergroten.

Vanwege deze trend is nader onderzoek nodig naar (a) de mate waarin de onderlinge afhankelijkheid plaats vindt, (b) het effect op de besturing van beide systemen en (c) het proactief opsporen van mogelijke knelpunten. Hiertoe heeft Kwabena Pamboer modellen ontwikkeld waarmee het mogelijk is de onderlinge afhankelijkheid van gas- en elektriciteitsystemen te onderzoeken en zo inzicht te krijgen in de leveringszekerheid.

Het nieuwe simulatie programma met de naam SAInt geeft vorm aan deze modellen. SAInt kan gebruikt worden door gas- en elektriciteitsysteemoperators, regelgevende instanties, energieconsultants en onderzoekers voor wie de interactie tussen beide systemen belangrijk is teneinde het effect van verstoringen op de leveringszekerheid na te gaan.

Het promotieonderzoek van Kwabena Pamboer vond plaats bij de afdeling Energie en Milieukunde van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG). Hij werkt nu als CEO bij cleaNRGi Solutions GmbH in Duitsland.