Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cellular stress response during hepatitis C virus infection

A balancing act between viral persistence and host cell survival
Promotie:Dhr. W.A. (Wilson) Rios Ocampo
Wanneer:10 oktober 2018
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. A.J. (Han) Moshage, prof. dr. C.A.H.H. (Toos) Daemen, prof. dr. K.N. (Klaas Nico) Faber, prof. dr. M.C. Navas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Cellular stress response during hepatitis C virus infection

Onderzoek naar aanpassing levercellen aan hepatitis C virus

Na besmetting met het hepatitis C virus breken hepatocyten (levercellen) bepaalde virale eiwitten af om de oxidatieve stress van virusreplicatie tegen te gaan. Dat toonde Wilson Rios Ocampo aan in zijn promotieonderzoek naar de aanpassingsmechanismen van hepatocyten aan twee stressoren tegelijk: virusvermenigvuldiging en de immuunrespons tegen het virus.

Het hepatitis C virus is een virus dat de functionele levercellen infecteert. Deze infectie leidt tot acute en/of chronische hepatitis (leverontsteking) en kan uiteindelijk leiden tot leverfibrose en leverkanker. Wereldwijd zijn ongeveer 80 miljoen mensen geïnfecteerd met het virus en dit resulteert jaarlijks in 400.000 sterfgevallen. Onze kennis over het virus is in de laatste decennia toegenomen en ook zijn er goede antivirale middelen ontwikkeld. Deze zijn echter niet overal in gelijke mate beschikbaar. Ook zijn er nog belangrijke vragen onbeantwoord. Zo is nog onduidelijk hoe de interactie tussen virus en gastheercel (de hepatocyt) precies verloopt.

De belangrijkste stressoren tijdens virale infectie in de hepatocyt, zo legt de promovendus uit, zijn oxidatieve stress en endoplasmatisch reticulum stress (ER stress). In zijn proefschrift beschrijft hij een celkweekmodel waarin hepatocyten tegelijkertijd werden blootgesteld aan deze twee stressoren. Op die manier kon hij de aanpassingen bestuderen van hepatocyten aan deze stressoren. De studies in het proefschrift dragen bij aan een beter begrip van de virus-gastheer interacties, en kunnen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe, therapeutische interventies.

Wilson Rios Ocampo (1984) studeerde Biologie aan de universiteit van Antioquia, Medellin-Colombia. Hij verrichte zijn onderzoek binnen de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten en onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd betaald door ATTP. Rios Ocampo is als associated professor verbonden aan het Instituto Tecnologico Metropolitano (ITM) in Medellin, Colombia. De titel van zijn proefschrift is: "Cellullar stress response during hepatitis C virus infection: a balancing act between viral persistence and host cell survival".