Over ons Actueel Evenementen Promoties

Let op! Cell wall under construction

Untangling Bacillus subtilis cell wall synthesis
Promotie:Mw. D. Morales Angeles
Wanneer:12 oktober 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. D.J. (Dirk-Jan) Scheffers, prof. dr. A.J.M. (Arnold J M) Driessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Let op! Cell wall under construction

Studie van aanmaak celwand bacterie

De vorm van een bacteriële cel wordt bepaald door een celwand die bestaat uit peptidoglycaan (PG). Om PG te synthetiseren zijn verschillende stappen nodig. Eerst wordt Lipid II, de bouwsteen van PG,  in het cytoplasma gesynthetiseerd, waarna dit over het membraan klapt en door penicilline bindende eiwitten (PBP’s) wordt ingebouwd in de celwand. De studie van celwand synthese helpt bij het begrijpen van de toenemende bacteriële resistentie tegen bestaande antibiotica en bij het ontwikkelen van nieuwe antibiotica.

Danae Morales Angeles beschrijft in haar proefschrift drie verschillende onderzoekslijnen, waarbij de grampositieve, staafvormige Bacillus subtilis is gebruikt als modelorganisme. Als eerste onderzocht zij de werking van nisine, een bacteriedodend lantibioticum dat gaten in de membraan maakt en Lipid II doet clusteren. Haar resultaten laten zien dat deze processen altijd samen gaan.

Ten tweede bestudeerde Morales Angeles de chemische verschillen in de opbouw van de celwand. Zij laat zien dat de samenstelling van de celwand op de plek waar de bacterie zich deelt, verschilt van de rest van de celwand. De delingsplek is verrijkt met peptidoglycaan dat minder bewerkingen heeft ondergaan.

Tot slot is de functie van de PBP2B PASTA domeinen geanalyseerd. Morales Angeles laat zien dat, hoewel de PASTA domeinen niet nodig zijn voor de lokalisatie van PBP2B, ze wel een rol spelen in celdeling, waarschijnlijk door een interactie met het celdelingseiwit DivIB.

Het promotieonderzoek van Danae Morales Angeles vond plaats bij de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering door NWO.