Over ons Actueel Evenementen Promoties

Nonribosomal peptide synthetases: engineering, characterization and biotechnological potential

Promotie:Dhr. R.D. (Reto) Zwahlen
Wanneer:18 mei 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.A.L. (Roel) Bovenberg, prof. dr. A.J.M. (Arnold J M) Driessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Nonribosomal peptide synthetases: engineering, characterization and
biotechnological potential

Gereedschap voor ontwikkeling van nieuwe antibiotica

Normaal gesproken worden eiwitten in cellen gemaakt door ribosomen. Maar er bestaan ook non-ribosomale peptide synthetases (NRPS), die zijn uitzonderlijk grote, modulaire en complexe enzymsystemen die verantwoordelijk zijn voor de productie van belangrijke bioactieve stoffen, zoals antibiotica, anti-kanker medicijnen, pigmenten, enzovoorts. Hoewel het steeds gemakkelijker wordt dit soort enzymen te identificeren en (gedeeltelijk) te classificeren,  is het nog steeds ongelofelijk complex om het volledige potentieel van NRPS te benutten.

Sinds de ontdekking dat het mogelijk is via een NRPS antibiotica te maken is er een toenemende interesse voor de ontwikkeling van tools voor het ontrafelen en engineering van deze enzymen. Reto Zwahlen werkte tijdens zijn promotieonderzoek aan nieuwe tools en strategieën voor de ontwikkeling en engineering van NRPS en hield zich daarnaast ook in het algemeen bezig met de fundamentele aanpak van huidige bottlenecks in de ontwikkeling van nieuwe antibiotica.

De gecombineerde kennis en strategieën die hij in zijn proefschrift heeft beschreven zijn niet alleen te gebruiken voor de aanpassing van al bestaande antibiotica voor nieuwe toepassingen, maar kunnen ook leiden tot alternatieve routes in de ontwikkeling van een volgende, meer robuuste generatie antibiotica.

Het promotieonderzoek van Reto Zwahlen vond plaats bij de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute en is gefinancierd door de  Stichting BE-Basic.