Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Inclusive education: from individual to context

Inclusief onderwijs: aandachtverschuiving van individu naar context

Meer kinderen naar het regulier onderwijs en hulp en ondersteuning zo dicht mogelijk bij de leefwereld van het kind. Dat vormt de kern van inclusief onderwijs, Passend Onderwijs en de Jeugdwet. Dit vraagt een verschuiving van een biomedische individuele blik naar een meer contextgerichte blik op het gedrag van leerlingen.

Bert Wienen heeft contextfactoren in de perceptie van de leraar van het gedrag van leerlingen in de klas onderzocht. Daaruit komt naar voren dat de perceptie van de leraar van het gedrag van de individuele leerling samenhangt met het aantal kinderen in de klas dat als problematisch gezien wordt, alsmede het aantal jongens in de klas. Door de implementatie van een schoolbrede gedragsaanpak is de perceptie van de leraar te beïnvloeden, al verschilt de effectiviteit daarvan per leraar.

Verder laat het onderzoek zien dat een aanzienlijke groep leraren voordelen ziet van een ADHD-diagnose in de praktijk, onder meer omdat zij na een diagnose weer beter kunnen samenwerken met ouders. Er is echter ook een groep leraren die geen meerwaarde van een ADHD-diagnose ziet voor de beroepspraktijk. Uiteindelijk is de conclusie dat de beoordeling van leerlinggedrag door leraren niet losstaat van de context en dat leraren aanzienlijk van elkaar verschillen, wat de perceptie van het gedrag van leerlingen betreft. Als er niet meer aandacht komt voor de context waarin leraren werken, zal dit zal leiden tot nog meer kinderen met diagnoses en meer ervaren werkdruk van leraren.