Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. J. Martens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The aberrant transcriptional program of myeloid malignancies with
poor prognosis

Foutieve eiwitten bij leukemiepatiënten: de effecten van de eiwitten Runx1- en p53

Gerritsen richtte zich in haar onderzoek op het ontrafelen van fouten in genen die effecten hebben op de samenstelling van eiwitten in bloedvormende cellen, waardoor functies van cellen zich wijzigen, maar die ook medevoorspellers zijn voor het verloop van ziekte. Deze kennis is een belangrijk uitgangspunt voor gerichte therapie bij leukemiepatiënten die specifiek deze foutieve eiwitten kunnen hebben. Uiteindelijk is het doel en ook de uitdaging voor de komende jaren om een manier te vinden om deze kennis in de kliniek te implementeren, met daarbij een verbetering van de patiëntenzorg als resultaat.

In onderzoek naar leukemie zijn er al veel verschillende soorten fouten van het DNA van een cel gevonden waarvan gedacht wordt dat deze van belang zijn, maar hoe deze fouten precies invloed hebben op het celgedrag is niet geheel bekend. Een eiwit waarbij regelmatig een fout wordt gevonden in patiënten met leukemie is Runx1. Dit eiwit is erg belangrijk in de vorming van zowel bloedplaatjes, rode bloedcellen en witte bloedcellen; een fout hierin kan dus gelijk van grote invloed zijn. Gerritsen onderzocht de invloed op de uitrijping van bloedstamcellen als er een foutief Runx1 eiwit aanwezig is. Ze observeerde een verstoorde uitrijping in de rode- en witte bloedcelformatie.

Een ander eiwit waarin vaak een fout wordt gevonden in veel verschillende kankers, maar ook in leukemie, is het p53 eiwit. Gerritsen onderzocht hoe een foutief p53 eiwit en de volledige afwezigheid van dit eiwit invloed heeft op de uitrijping van bloedstamcellen en hoe dit de aanmaak van andere eiwitten beïnvloedt in de cel.

CV Mylene Gerritsen

Mylene Gerritsen (1988) studeerde Biologie en Medisch Laboratorium onderzoek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, gevolgd door de Master Medische Biologie aan de Radboud Universiteit. Haar promotieonderzoek vond plaats bij Prof. Jan-Jacob Schuringa en Prof. Edo Vellenga aan de afdeling Hematologie op het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel werkt ze als postdoctoraal onderzoeker op de afdeling Hematologie aan het Radboud Universitair Medisch Centrum onder leiding van Prof. Joop Jansen. "De titel van haar proefschrift luidt: The aberrant transcriptional program of myeloid malignancies with poor prognosis. The effects of RUNX1 and TP53 mutations in AML".