Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Evolution of dwarf galaxies in the Fornax cluster

Stervorming in dwergsterrenstelsels

Aku Venhola onderzocht hoe de dichte clusteromgeving van dwergsterrenstelsels hun evolutie beïnvloedt. Voor de analyse gebruikte hij de beeldvormingsgegevens van de Fornax Deep Survey (FDS), een diep optisch multi-bandonderzoek, uitgevoerd door Nederlandse en Italiaanse groepen met behulp van de VST-telescoop van de European Southern Observatory (ESO) in Paranal, Chili. Venhola heeft de diepe beelden van de FDS gebruikt om te zoeken naar voorheen onopgemerkte dwergsterrenstelsels in de Fornaxcluster. Door hun structuur, morfologie en kleuren te analyseren onderzocht hij hoe de eigenschappen van de dwergsterrenstelsels veranderen van de buitenrand van de cluster naar het centrum.

Venhola verkreeg zo nieuwe waarnemingen die suggereren dat de stervorming van de laagste massasterrenstelsels (stervormige massa < 108 zonnemassa) snel stopt in de clusteromgeving omdat het koude gas van de dwergsterrenstelsels, die de brandstof voor hun stervorming vormt, wordt verwijderd door de interacties met het hete gas in het cluster. Meer massieve dwergen zijn in staat om een deel van hun koude gas gebonden te houden en kunnen dus sterren blijven vormen, zelfs in de clusteromgeving. De analyse door Venhola van de dwergsterrenstelsels in het Fornaxcluster is het meest uitgebreide werk dat tot nu toe in die omgeving is gedaan, en het zal als basis dienen voor vervolgonderzoek.

Ten slotte heeft hij ook een nieuw max-tree gebaseerd algoritme getest om zwakke sterrenstelsels automatisch te identificeren aan de hand van astronomische beelden, en toonde hij aan dat het beter presteert dan het huidige standaardinstrument van het veld.

Het promotieonderzoek van Aku Venhola vond plaats bij de afdeling Sterrenkunde van het Kapteyn Instituut, met financiering van het Ubbo Emmius fonds en de Finse University of Oulu en Academy of Finland. Hij is nu postdoc aan de University of Oulu.