Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Growth aspirations of women entrepreneurs in tourism in Tanzania

Sociaaleconomische achtergrond bepaalt toegang tot kapitaal vrouwelijke ondernemers in Tanzania

Irene Lugalla onderzocht de situatie van vrouwelijke ondernemers in de toerismesector in Tanzania. Zij analyseerde de relatie tussen hun sociaaleconomische achtergrond en bedrijfsgroei. Daarbij onderzocht zij invloeden van territorium (formele en informele instituties), van verschillende vormen van kapitaal en van habitus (predisposities) op bedrijfsgroei.

Zij toont aan dat de institutionele omgeving in Tanzania door veel vrouwelijke ondernemers als een uitdaging wordt beschouwd, vooral op het vasteland van Tanzania. Ook de normatieve toeristische instituties in Zanzibar ondermijnen de lucratieve toerismesector en creëren spanningen en druk van sommige radicale groepen. Lugalla concludeert dat vrouwelijke ondernemers zichzelf organiseren via hun professionele netwerken zodat zij in staat zijn actief te reageren op dergelijke spanningen door deze te respecteren, te tarten, te manipuleren of te vermijden.

Het onderzoek van Lugalla bevestigt dat de sociaaleconomische achtergrond een cruciale factor is voor toegang tot cultureel, sociaal en economisch kapitaal. Hoewel opleiding en rolmodellen van familieleden cruciaal zijn voor vrouwelijke ondernemers om toegang te krijgen tot formeel onderwijs, is ondersteuning vanuit de familie ook essentieel voor toegang tot sociaal en economisch kapitaal. Daarnaast speelt het opleidingsniveau van de moeder ook een cruciale rol in de positieve aspiraties van vrouwelijke ondernemers op het gebied van bedrijfsgroei.

De groeiambities van vrouwelijke ondernemers moeten worden begrepen in de Tanzaniaanse context, stelt Lugalla. Zij moedigt instellingen aan rekening te houden met die context bij het ontwikkelen van hun beleid rondom vrouwelijk ondernemerschap in de toerismesector.