Over ons Actueel Evenementen Promoties

Biomass or batteries

The role of three technological innovations in the energy transition
Promotie:Dhr. J.H. (Jan Hessels) Miedema
Wanneer:14 januari 2019
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. H.C. (Henk) Moll
Copromotor:H.J. (Henny J) van der Windt
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Biomass or batteries

Biomassa en elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen

Onze maatschappij staat aan het begin van een energietransitie, nodig om klimaatverandering tegen te gaan en de afhankelijkheid van eindige fossiele brandstoffen te verminderen. Europees beleid benadrukt de rol van technologie, door het stimuleren van technologische innovatie. Er zijn hoge verwachtingen van het gebruik van batterijen en biomassa als energiedragers, om verandering te realiseren in de transport, energie en huishoudelijke sector.

Het promotieonderzoek van Jan Hessels Miedema laat zien dat de bijdrage van elektrische auto’s met op lithium gebaseerde batterijen, bijstook van biomassa in een kolencentrale en de grootschalige toepassing van groen gas in de huishoudens hooguit een marginale bijdrage leveren aan de energietransitie, binnen het vereiste tijdpad tot 2050. In het geval van groen gas productie via biomassavergassing komt dit door achterblijvende technologische ontwikkeling. Bijstook resulteert in verbeterde efficiency als het gaat om broeikasgasemissies, maar leidt ook tot minder efficiënte elektriciteitsproductie, vanuit een energieperspectief.

Elektrische auto’s resulteren in verbeterde efficiency en dalende broeikasgasemissies. De verwachte doorgaande groei van het totale wagenpark is echter groter dan het tempo waarmee elektrische auto’s geïntroduceerd kunnen worden, stelt Miedema. Derhalve verbetert de efficiëntie van de transportsector wel vanuit een energieperspectief, maar resulteert dit uiteindelijk alsnog in een grotere energievraag en meer broeikasgasemissies in absolute zin. Het is zeer waarschijnlijk dat de vraag sneller stijgt dan het tempo waarmee verbeteringen in efficiëntie kunnen worden doorgevoerd, waardoor de mogelijkheden om de emissie van broeikasgassen te reduceren, met de bestudeerde technologische innovaties, tenietgedaan wordt. Hierom leiden deze technologische innovaties niet tot een energietransitie.

Het promotieonderzoek van Jan Hessels Miedema  bij de afdeling Energie en Milieukunde van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG), met financiering EDGaR : Energy Delta Gas Research en de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werkt nu als Lecturer in Environmental Physics/ Docent Milieufysica aan de hogeschool Van Hall Larenstein.