Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. A.H.J. Broeksema: The Decision Exploration Lab - Supporting the business analyst in understanding automated decisions

Wanneer:ma 03-03-2014 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. A.H.J. Broeksema

Proefschrift: The Decision Exploration Lab - Supporting the business analyst in understanding automated decisions

Promotor(s): prof.dr. A.C. Telea, prof.dr. G. Melancon

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Meer inzicht in geautomatiseerde beslissingen

Het proefschrift van Bertjan Broeksema gaat over Decision Management Systemen (DMS) die worden gebruikt om het nemen van beslissingen te automatiseren in de gezondheidszorg, het verzekerings- en bankwezen, de transportbranche enz. Dagelijks worden er miljoenen besluiten genomen door dit soort systemen zonder direct menselijk toezicht. Broeksema heeft een visueel analysesysteem ontworpen dat een business analist beter inzicht geeft in de effecten van zo’n beslissingssysteem.

Het toenemende gebruik van geautomatiseerde systemen biedt mogelijkheden om de beslissingssystemen in bedrijven preciezer af te stellen. Door de aandacht niet te richten op details maar op het systeem als geheel, kan het DMS zo worden aangepast dat het model van de realiteit verder verbetert.

Een DMS slaat een veelheid aan informatie op over de structuur en het functioneren van de geautomatiseerde beslissingen. In het proefschrift worden verschillende manieren onderzocht om deze informatie te visualiseren en te analyseren. Dat helpt business analisten bij het verkrijgen van een dieper inzicht in de geautomatiseerde beslissingen. Broeksema presenteert een visueel analyse systeem, het Decision Exploration Lab, dat voorziet in een interactieve omgeving waarmee een analist de geaggregeerde effecten kan bestuderen. De aanpak wordt geëvalueerd met twee scenario’s uit de autoverzekering branche.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Johann Bernoulli Instituut voor wiskunde en informatica van de RUG en het Laboratoire Bordelais de Recherche en Informatique van de universiteit van Bordeaux in Frankrijk. Financiering kwam van IBM France. Broeksema gaat door met onderzoek bij het Centre de Recherche Public Gabriel Lippmann in Belvaux (Luxemburg).