Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. S.M. van Putten: The foreign body reaction. From fundamental macrophage biology towards effective modulation of the host’s response

Wanneer:wo 26-02-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. S.M. van Putten

Proefschrift: The foreign body reaction. From fundamental macrophage biology towards effective modulation of the host’s response

Promotor(s): prof.dr. R.A. Bank

Faculteit: Medische Wetenschappen

Beter begrip van hoe het lichaam reageert op biomaterialen

Wat gebeurt er precies op cellulair en moleculair niveau wanneer het menselijk lichaam reageert op biomaterialen zoals implantaten? Dat onderzocht Sander van Putten in zijn promotieonderzoek. Hij concludeert onder andere dat de aanwezigheid van endotoxines in biomaterialen de reactie van het lichaam op het lichaamsvreemde weefsel kan beïnvloeden en daardoor een onjuist beeld kan geven van de biocompatibiliteit.

Biomaterialen worden wereldwijd veel gebruikt, bijvoorbeeld voor het repareren, herstellen en beschadigen van beschadigd of ziek weefsel. Het lichaam reageert op deze biomaterialen met een ontstekingsreactie die de ‘foreign body reaction’ (FBR) wordt genoemd. Wanneer het lichaam biomaterialen niet verdraagt, kan dat grote gevolgen hebben. Daarom wordt veel onderzoek verricht naar de FBR.

Van Putten stelt dat veel onderzoek gestuurd wordt door aannames en hypothesen die nog bewezen moeten worden. Hij pleit daarom voor meer fundamenteel onderzoek naar de cellulaire en moleculaire processen die de FBR sturen, en levert daaraan zelf in zijn proefschrift een bijdrage. Een van zijn conclusies is dat de aanwezigheid van endotoxines, celwandbestanddelen van gram-negatieve bacteriën, in biomaterialen de lichaamsreactie kan beïnvloeden. Ook concludeert hij dat de FBR gemoduleerd kan worden door gebruik te maken van de menselijke cytokine (een molecuul die een rol speelt in de immuunafweer) Interleukine-10.

Sander van Putten (Leeuwarden, 1982) studeerde Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het Dutch Program for Tissue Engineering (DPTE), een landelijk samenwerkingsverband van onderzoeksgroepen op het gebied van weefseltechnologie.