Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. H. Sauer: Educated intuitions. A rationalist theory of moral judgment

Wanneer:ma 27-01-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. H. Sauer

Proefschrift: Educated intuitions. A rationalist theory of moral judgment

Promotor(s): prof.dr. P. Kleingeld

Faculteit: Wijsbegeerte

Nieuwe theorie over de werking van morele oordelen

Wat zijn de psychologische grondslagen van morele oordelen en moreel redeneren? Recent onderzoek laat zien dat emotie en intuïtie van essentieel belang zijn voor de menselijke morele cognitie: onderzoek naar psychopathie en hersenbeschadigingen tonen aan dat emoties noodzakelijk zijn voor morele oordelen, experimenten met het manipuleren van emoties lijken aan te tonen dat emoties ook voldoende zijn voor morele oordelen en bewijsmateriaal uit de neurowetenschappen toont aan dat vele van onze morele oordelen voortgebracht worden door snelle, automatische en emotioneel beladen processen. De post-hoc aard van moreel redeneren doet ons vermoeden dat dergelijk redeneren niet de werkelijke oorzaak is van onze morele oordelen maar dat moreel redeneren bestaat uit achteraf-rationalisaties van overtuigingen die men intuïtief heeft.

Hanno Sauer heeft een model ontwikkeld waarin automatische, emotioneel beladen morele intuïties ontwikkeld kunnen worden: zij zijn ingesleten intuïtieve reacties op situaties die moreel van belang zijn. Als zodanig zijn zij niet alleen het product van een proces van rationele vorming maar zijn zij ook onderhevig aan rationele reflectie en andere kritische praktijken waardoor onze intuïtieve oordelen in de loop der tijd gevormd en verbeterd kunnen worden.

In zijn proefschrift neemt Sauer een gematigd rationalistisch standpunt in, nadat hij het meest recente empirische bewijsmateriaal voor de aard van morele oordelen en moreel redeneren in ogenschouw genomen heeft. Sauer gaat in op de normatieve implicaties van dit model en vindt bevestiging voor het model in een schat aan empirische bevindingen.

Hanno Sauer studeerde Philosophy and Literature aan de universiteiten van Marburg en Frankfurt. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Wijsbegeerte van de Rijksuniversiteit Groningen en aan de Universiteit Leiden. Sauer werkt nu als Assistant Professor of Ethics aan de Universiteit Tilburg.