Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.G. Faber: Self-assembly of binary block copolymers and supramolecular copolymer complexes

Wanneer:ma 02-12-2013 om 14:30
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. M.G. Faber

Proefschrift: Self-assembly of binary block copolymers and supramolecular copolymer complexes

Promotor(s): prof.dr. G. ten Brinke, prof.dr. K. Loos

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Meer controle over blokcopolymeren

Blokcopolymeer zijn kunststoffen die zijn opgebouwd uit opeenvolgende segmenten of blokken van twee of meer verschillende polymeren. Dankzij de vaak repulsieve interacties tussen de verschillende blokken treedt er in blokcopolymeren een spontane fasescheiding op, die resulteert in de formatie van een reeks geordende structuren op nanometerschaal. Dergelijke nanostructuren zijn zeer interessant vanwege de mogelijke toepassingen in de nanotechnologie.

Door het variëren van de chemische structuur van de gebruikte monomeren en de architectuur van de blokcopolymeren kan men meer controle krijgen over de gevormde morfologie en zo zelfs geheel nieuwe structuren creëren. Daarom is het belangrijk om goed te begrijpen welke parameters van invloed zijn en in welke mate deze veranderd kunnen worden om unieke structuren mogelijk te maken.

Martin Faber beschrijft in zijn proefschrift onderzoek naar de synthese en zelf-assemblage van verschillende soorten blokcopolymeren. Hierbij ligt de nadruk op binaire blokcopolymeren en supramoleculaire complexen. De supramoleculaire complexen bestaan uit laagmoleculaire amfifielen gebonden aan een polymeerketen met behulp van waterstofbruggen.

Martin Faber (Sneek, 1975) studeerde scheikunde in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling polymeerchemie van het Zernike Institute for Advanced Materials en gefinancierd door NWO. Faber is na het afronden van het onderzoek gaan werken bij de firma Applied Polymer Innovations.