Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. F. Katushemererwe: Computational morphology and Bantu language learning. An implementation for Runyakitara

Wanneer:di 25-06-2013 om 09:00

Promotie: mw. F. Katushemererwe, 9.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Computational morphology and Bantu language learning. An implementation for Runyakitara

Promotor(s): prof.dr.ir. J. Nerbonne

Faculteit: Letteren

Eerste software voor het leren van de Runyakitara talen binnen het Bantoe

Voor haar promotieonderzoek heeft Fridah Katushemererwe de eerste software ontworpen voor het leren van de Runyakitara talen binnen het Bantoe. Computationele morfologie speelt een belangrijke rol in de hedendaagse computer-assisted het leren van talen (CALL), vooral in de woordenschatuitbreiding, het leren van de morfologie, woordenboektoegang en de verbetering van de leesvaardigheid. De talen die worden beschreven in de onderzoeksliteratuur zijn echter breed onderwezen, gesproken en goed gedocumenteerde talen - meestal Engels, Frans, Duits, Spaans en Japans.

Fridah Katushemererwe richt zich in haar proefschrift op computationele morfologie toegepast op het leren van talen, met name gericht op de Runyakitara groep binnen de Bantoe-talen. Runyakitara deelt met de meeste Bantoe-talen een notoir complexe morfologie die een grote uitdaging is voor taalleerders. Het traditionele leren van talen, met hoog opgeleide docenten, is onhaalbaar vanwege het gebrek aan opgeleide leerkrachten en de kosten van hun werk.

In haar proefschrift presenteert Katushemererwe een morfologische analysator voor de Runyakitara-talen. Deze analysator kan worden gebruikt in de ondersteuning van het leren van talen op een nieuwe manier.

Fridah Katushemererwe studeerde Information Science aan Makarere University. Ze verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Alfa-informatica, Faculteit der Letteren, Rijksuniversiteit Groningen (RUG).