Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. A. Klooster: Thiamine, fasting and the kidney

Wanneer:wo 12-06-2013 om 16:15

Promotie: mw. A. Klooster, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Thiamine, fasting and the kidney

Promotor(s): prof.dr. H. van Goor

Faculteit: Medische Wetenschappen

Vasten verkleint mogelijk kans op nierfalen na transplantatie

Niet voldoende vitamine B1 (thiamine), maar gewichtsverlies en verminderde voedselinname hebben mogelijk een beschermend effect op de nieren na een niertransplantatie. Dat constateert Astrid Klooster, die onderzoek deed naar het verband tussen een gebrek aan vitamine B1, vasten en het functioneren van de nier na een transplantatie.

Vitamine B1 is cruciaal voor de energievoorziening van het lichaam. Klooster onderzocht de hypothese dat een gebrek aan deze vitamine leidt tot acute schade aan de nierbuisjes en daardoor tot een vertraagd beginnen te functioneren van de nier na een transplantatie. Ze ontdekte dat er geen één-op-één verband te leggen is tussen een tekort aan vitamine B1 en de schade aan weefsels na een transplantatie. Wanneer het gebrek aan vitamine B1 echter ernstiger was en er hierdoor sprake was van een verminderde voedselinname en gewichtsverlies, trad wel een onverwacht beschermend effect op.

De promovenda ging vervolgens na of vasten voor een niertransplantatie inderdaad tot minder nierschade na de operatie zou leiden. Dat effect kon niet worden aangetoond. Wel bleek dat een hogere concentratie vrije vetzuren en malondialdehyde (een stof in het bloed die wordt gevormd bij oxidatieve stress) de kans op nierfalen verkleinde. Vasten verhoogt de concentratie van deze stoffen. Deze bevindingen moeten nog verder onderzocht worden.

Astrid Klooster (Winschoten, 1985) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdelingen Pathologie, Nefrologie en Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en maakte deel uit van onderzoeksinstituut GUIDE. Haar onderzoek valt gedeeltelijk binnen het Groningen Research Institute for Kidney Diseases (GIKD) en het Institute for Transplantation, Immunology and Inflammation (TRIO) en werd onder andere gefinancierd door de Nederlandse Nierstichting. Klooster is in opleiding tot patholoog in het UMCG.