Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. T. Fernández Landaluce: Molecular motors: from solution to surfaces

Wanneer:vr 24-05-2013 om 12:45

Promotie: mw. T. Fernández Landaluce, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Molecular motors: from solution to surfaces

Promotor(s): prof.dr. P. Rudolf, prof.dr. B.L. Feringa

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Handige gids voor het vastzetten van moleculaire motoren op een ondergrond

Synthetische moleculaire motoren zijn moleculaire machines die kunnen draaien onder invloed van een energetische stimulans, bijvoorbeeld licht. Het onderzoek van Tatiana Fernández Landaluce richtte zich op synthetische, door licht aangedreven, in één richting draaiende moleculaire motoren die bestaan uit een molecuul met een vast (stator) en een ronddraaiend deel (rotor).

Voor de verdere ontwikkeling van systemen die werken met licht-geïnduceerde rotaties is het belangrijk dat de stator kan worden vastgezet op een ondergrond die bestaat uit een goud- of siliciumoppervlak. In zulke systemen kunnen verschillende oriëntaties van de rotor ten opzichte van de stator beoogd worden. De rotatie-as is voor verticaal roterende motoren parallel aan het oppervlak gepositioneerd, terwijl dit voor horizontaal roterende motoren loodrecht is.

Een belangrijke horde is het vinden van een veelzijdige en stabiele methode om deze moleculaire motoren aan de oppervlakken te koppelen. In dit proefschrift is onderzocht of dit met behulp van ‘klik-chemische’ reacties kan gebeuren.

Dat blijkt inderdaad mogelijk en bovendien werd aangetoond dat de motoren na koppeling hun licht-geïnduceerde rotatiebeweging behouden. In het proefschrift wordt zelf-assembleren van thiolen op goud en silanen op siliciumoxide als nieuwe methode gepresenteerd. Daarnaast bevat het proefschrift onderzoek naar meer synthetische methodes en technieken voor analyse. Alles bij elkaar levert dit een handige gids op voor het ontwikkelen van toekomstige oppervlaktemotoren.

Tatiana Fernández Landaluce (Spanje, 1979) studeerde fysische chemie aan de Universidad del Pais Vasco. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Zernike Institute for Advanced Materials bij de onderzoeksgroepen Surfaces and Thin Films (prof. Rudolf) en Synthetic Organic Chemistry (prof. Feringa) en gefinancierd door FOM en NWO. Na afronding van het onderzoek heeft Fernández Landaluce twee jaar als postdoc gewerkt bij de TU Eindhoven, inmiddels is ze werkzaam bij TMC Chemical in Eindhoven.