Over ons Actueel Nieuws

Promotor(s): prof.dr. S. Brandenburg

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Bundelintensiteit optimaliseren in TRIµP

In het kader van het TRIµP-onderzoeksprogramma naar schending van fundamentele symmetrieën dat op het KVI wordt uitgevoerd, wordt het AGOR-cyclotron gebruikt om bundels zware ionen met een hoge intensiteit (³1012 deeltjes per seconde) te produceren.

Typische voorbeelden zijn 208 Pb met een energie van 8 MeV/amu en 20 Ne met een energie van 25 MeV/amu. Gedurende de bundelontwikkeling voor deze experimenten werd geconstateerd dat vacuümverslechtering ten gevolge van bundelverlies (en een terugkoppeling tussen bundelintensiteit en vacuümverslechtering die daarvan het gevolg is) de maximaal haalbare bundelintensiteit beperkt.

Dit proefschrift beschrijft een studie naar de factoren die bijdragen aan het bundelverlies, met name de terugkoppelmechanismen, en daarnaast een verkenning van mogelijke methoden om de sterkte van deze terugkoppeling te verminderen en daarmee de maximaal mogelijke bundelintensiteit te verhogen.

Ayanangsha Sen (India, 1983) studeerde natuurwetenschappen aan het Indian Institute of Technology. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het KVI en gefinancierd door FOM en de EU.