Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. A. Arylova: Possession in the Russian clause. Towards dynamicity in syntax

Wanneer:do 21-03-2013 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. A. Arylova, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Possession in the Russian clause. Towards dynamicity in syntax

Promotor(s): prof.dr. C.J.W. Zwart

Faculteit: Letteren

Onderzoek naar predicatieve possessiva in het Russisch

Aysa Arylova’s proefschrift is een studie van verschillende constructies in het Russisch die we onder de noemer ‘predicatieve possessiva’ kunnen scharen. In deze context zijn in het Russisch drie typen constructie te onderscheiden: possessiva uitgedrukt met ‘zijn’ (be-possessiva), possessiva uitgedrukt met ‘hebben’ (have-possessiva) en de anti-causatieve possessief.

Arylova toont aan dat de verschillen in structurele varianten van de be-possessief een probleem vormen voor analyses waarin beoogd wordt om be-possessiva af te leiden uit een onderliggende structuur. Ze stelt voor dat de u-possessor bij een possessief predicaat, het Anker, wordt geintroduceerd. De verschillende typen be-possessiva kunnen vervolgens worden afgeleid uit de verschillende manieren waarop het Anker kan worden ‘gemerged’. Voor de have-possessief wordt een vP-structuur geponeerd, op basis van typologische, cognitieve en formele argumenten; de anticausatieve possessief wordt afgeleid uit de merger van het Anker en ‘hebben’ in zijn basispositie. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan constructies met u-PPs die diverse graden van de possessieve betekenis kunnen duiden, zoals constructies met een externe bezitter en een onvrijwillige veroorzaker, constructies met wereld-creerende u-PPs en modale possessiva. De notie Anker wordt verder ingezet in de analyse van deze constructies.

Aysa Arylova (Rusland, 1981) studeerde aan de Universiteit van Tromsø. Ze verrichtte haar onderzoek aan het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.