Over ons Actueel Nieuws

Dhr. D. Halenahally Veeregowda: Lubrication by salivary conditioning films

Wanneer:ma 07-01-2013 om 16:15

Promotie: dhr. D. Halenahally Veeregowda, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Lubrication by salivary conditioning films

Promotor(s): prof.dr.ir. H.J. Busscher, prof.dr. H.C. van der Mei, prof.dr. A. Vissink

Faculteit: Medische Wetenschappen

Onderzoek naar speekselfilms aan de basis voor behandeling droge slijmvliezen

Veel mensen hebben last van droge slijmvliezen als gevolg van veroudering, geneesmiddelgebruik, bestraling in het hoofd-halsgebied, of de Ziekte van Sjögren. Droge slijmvliezen veroorzaken op allerlei plaatsen in het lichaam irritatie of slijtage, en kauw- en spraakproblemen. UMCG-promovendus Deepak Halenahally Veeregowda gebruikte speekselfilms om onderzoek te doen naar de behandeling van droge slijmvliezen.

Halenahally Veeregowda stelde vast dat het gebruik van de mondholte allerlei voordelen heeft als model voor onderzoek naar de behandeling van droge slijmvliezen. Ook onderstreept hij de rol van vochtige slijmvliezen voor waarnemingen met de zintuigen. Deze kennis is bijvoorbeeld relevant voor de ontwikkeling van mondverzorgingsproducten.

In zijn onderzoek bestudeerde Halenahally Veeregowda de natuurlijk voorkomende structuren in speekselfilms die zorgen voor een goede bevochtiging van de mondslijmvliezen. Op basis van deze gegevens kan kunstmatig speeksel worden ontwikkeld. Dit is van groot belang voor een betere hydratatie van de mondholte en verbetering van functies zoals kauwen, slikken en spreken.

Deepak Halenahally Veeregowda (India, 1984) studeerde Mechanical Engineering aan de University of Mississippi in de VS. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij het WJ Kolff Instituut voor Biomedical Engineering van het UMCG. Halenahally Veeregowda werkt inmiddels bij Ducom Instruments Europe B.V.