Over ons Actueel Evenementen Oraties

Wanneer:di 14-06-2016 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Roelof Salomons

De waan voorbij: over beleggingstheorie, op weg naar vermogensbeheer op de lange termijn

Ruis in de data, waan in het hoofd. Op de korte termijn beleggen is speculatie. Op de lange termijn echter gaat de voorspelbaarheid voor je werken, betoogt hoogleraar Beleggingstheorie en Vermogensbeheer Roelof Salomons in zijn oratie.

Een analyse van tijdreeksen van financiële activa leert ons: hoe langer de beleggingshorizon, hoe 'normaler' de verdeling van rendementen. Rendementen zijn tot op zekere hoogte voorspelbaar op basis van waarderingsmaatstaven. Die voorspelbaarheid komt door de zogeheten 'terugkeer naar trend' in de waarderingsvariabelen. Kijken we bijvoorbeeld naar de koers-winstverhoudingen, dan zien we dat hoge waarderingen gepaard gaan met lage verwachte rendementen en vice versa. De waarderingen zeggen niets over toekomstige winsten. Wel over rendementen en alleen op de lange termijn.

Ook binnen markten valt volgens Salomons op de lange termijn extra rendement te behalen. Er is eveneens sprake van voorspelbaarheid, zij het dat hierover minder wetenschappelijke consensus bestaat. Salomons: ‘Niet alles wat bewezen wordt is bewijs’. Nu we uit de theorie weten dat rendementen op marktniveau en binnen markten voorspelbaar zijn op de lange termijn en we weten dat verplichtingen van institutionele beleggers een langetermijnkarakter hebben, waarom is er dan nog zoveel focus op de korte termijn? Salomons pleit voor een terugkeer naar beleggen op basis van fundamentele analyse en minder op basis van indices. Zowel voor beleggen op de lange termijn als voor de belegger in zijn rol als kapitaalverschaffer. ‘Beleggen is meer dan cijfers in een spreadsheet’, zegt Salomons.

Verdere onderwerpen en stellingen die Salomons in zijn oratie bespreekt:

• Als er om eigen verantwoordelijkheid gevraagd wordt neemt het (eigen) belang van financiële kennis toe
  • Mijn missie als hoogleraar is om studenten op te leiden tot empirisch kritische beleggers die feiten van fictie kunnen onderscheiden
  • Aandelen zijn voorspelbaar: hoge waarderingen betekenen lage rendementen
  • Er is geen verband tussen het verwachte rendement op aandelen en de rente
  • Het risico van een portefeuille ondergewaardeerde aandelen is wellicht lager dan dat van de marktindex; het te verwachten rendement is in elk geval hoger
  • Terug naar ‘ouderwets’ beleggen: een pleidooi voor de lange termijn
  • Het is de vraag of index beleggen kosten reduceert; de rol als kapitaalverschaffer wordt echter wel verwaarloosd
  • Een kortermijnfocus past slecht bij de langetermijnverplichting

De heer dr. R.M. (Roelof) Salomons is vanwege de stichting C.R. Rao benoemd tot bijzonder hoogleraar in de Faculteit Economie en Bedrijfskunde met de leeropdracht Beleggingstheorie en Vermogensbeheer. Hij is Hoofdstrateeg bij Kempen Capital Management in Amsterdam.

• Oratie: dhr. prof.dr. R.M. Salomons
  • Titel: De waan voorbij