Over ons Werken bij de RUG Op zoek naar een PhD positie

Amabili Lorenzo

Amabili Lorenzo is een Italiaanse PhD-student Informatica aan de Faculty of Science and Engineering. Zijn belangrijkste onderzoekinteresses zijn visual storytelling, data visualisation en human-computer interaction. Op dit moment werkt hij aan het project Visual Storytelling of Big Imaging Data van de onderzoeksgroep Scientific Visualisation and Computer Graphics. Deze groep staat onder leiding van Jos Roerdink en houdt zich bezig met de ontwikkeling van een visuele tool om medische imaging-gegevens te onderzoeken en te communiceren.

Hoe bent u op de Rijksuniversiteit Groningen terechtgekomen?

Nadat ik mijn MSc-graad in statistiek had behaald aan de Universiteit van Leuven was ik op zoek naar een PhD-project of -positie die bij mijn studie paste, te weten statistiek, machine learning en data visualisation. Toen vond ik dit project van de Rijksuniversiteit Groningen. Ik solliciteerde en na een goed verlopen gesprek in Groningen werd ik aangenomen als PhD-student.

Hoe is het om als assisterende medewerker bij de Rijksuniversiteit Groningen te werken?

Ik vind het om verschillende redenen heel erg prettig om bij de Rijksuniversiteit Groningen te werken. Om te beginnen is het een prestigieuze universiteit met een uitstekende beoordeling. Ik ben er dan ook trots op om hier te mogen werken. Verder is de werkomgeving heel aangenaam en open. De mensen zijn heel aardig, toegankelijk en prettig om mee samen te werken. Ten slotte biedt de universiteit me alles wat ik nodig heb om onder fantastische omstandigheden en comfortabel te kunnen werken.

Hoe zou u uw werk omschrijven?

Mijn werk is erg zwart-wit, er zijn niet veel grijze gebieden. Het is aan de ene kant frustrerend, moeilijk, verwarrend en onzinnig, maar ook heel bevredigend, dankbaar, interessant, spannend en gevarieerd. Het is voor mij het een of het ander. Een PhD is een achtbaan van emoties. Daar moet je je van bewust zijn, want dat is belangrijk om je studie succesvol af te ronden en ervan te genieten.

Kort gezegd bestaat mijn werk vooral uit het lezen van papers en boeken, onderzoek doen, coderen, gebruikersstudies uitvoeren, lesgeven, studenten begeleiden, artikelen schrijven, samenwerken met andere onderzoekers, presentaties geven en conferenties bezoeken. Het woord saai is dan ook zeker niet van toepassing op mijn werk.

Wat maakt uw werk als assisterende medewerker bij de Faculty of Science and Engineering zo leuk en interessant?

De Faculty of Science and Engineering staat voor flexibiliteit en gezelligheid. Het is een omgeving die je alles biedt wat je nodig hebt om te werken, maar ook om te ontspannen wanneer je dit nodig hebt, zoals prettige koffiehoekjes. Collega's worden al snel vrienden en het personeel is altijd vriendelijk en behulpzaam. Je voelt je snel thuis in de Bernoulliborg (ik loop gewoon op mijn slippers door het gebouw).

Wat vindt u van de Rijksuniversiteit Groningen als werkgever?

Het is een groot voorrecht om voor de Rijksuniversiteit Groningen te mogen werken. De arbeidsvoorwaarden zijn uitstekend en ik voel me gewaardeerd. Daar ben ik erg dankbaar voor. Het salaris is goed en meer dan voldoende om comfortabel te leven in Groningen. Daarnaast kan ik gebruikmaken van verschillende voorzieningen, bijvoorbeeld om een laptop, tablet of fiets te kopen. Dat is een prettige bijkomstigheid.

Hoe zou u de Rijksuniversiteit Groningen omschrijven aan een buitenstaander?

Als werkgever creëert de Rijksuniversiteit Groningen een positieve werkomgeving waarin je je volledig kunt uiten, van je werk kunt genieten en je jezelf op een harmonieuze manier kunt ontwikkelen.

Hoe is het om in Groningen te werken en te wonen?

Groningen is geen metropool: je kunt overal op de fiets heen, dus een fiets is alles wat je hier nodig hebt. Dat maakt de stad heel leefbaar, rustig en schoon.

‘s Avonds is er meestal van alles te doen en er zijn genoeg plekken om uit te gaan, zoals bioscopen, disco's, cafés, culturele evenementen en festivals. Bovendien zijn er verschillende parken, waardoor de stad vrij groen is. Dit vind ik allemaal erg prettig en deze harmonieuze sfeer is vrijwel nergens anders te vinden.

Laatst gewijzigd:24 september 2020 05:01