Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid Projecten

Duurzaam zakelijk reisbeleid

Duurzaam reizen binnen Europa: tot 9 uur reistijd altijd met de trein
decoratieve afbeelding

16% van de totale CO2-footprint van de RUG bestaat uit dienstreizen. Bijna 70% van deze reizen vindt plaats binnen Europa. In 2019 is er bij de RUG beleid vastgesteld voor buitenlandse dienstreizen. In 2020 en 2021 werd er minder gereisd door de coronacrisis, maar nu neemt het aantal reisbewegingen opnieuw toe. In september 2022 is het reisbeleid voor buitenlandse dienstreizen daarom opnieuw vastgesteld door het College van Bestuur. Om te werken aan het verminderen van de CO2-uitstoot van de Universiteit geldt met ingang van 1 januari 2023 het nieuwe beleid.

Er zijn twee manieren waarop de RUG de CO2-uitstoot van buitenlandse dienstreizen wil verminderen. Allereerst worden medewerkers aangespoord om een bewuste afweging te maken: is de reis noodzakelijk? Of kan het ook via een online meeting of video conference? En ten tweede door (korte) reizen binnen Europa met de trein af te leggen, in plaats van met het vliegtuig.

Wat houdt het nieuwe beleid in?

Voor alle buitenlandse dienstreizen die na 1 januari 2023 worden geboekt geldt dat medewerkers reizen met de trein (in plaats van het vliegtuig) als:

• de bestemming vanaf Groningen (of een andere plaats van vertrek) minder dan 800 km is, en/of;
  • de reistijd met de trein minder dan 9 uur bedraagt.

Nieuwe treinkaart en beslisboom

Om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken is er nu een nieuwe treinkaart en beslisboom. Op de treinkaart kun je in één oogopslag zien welke door RUG-medewerkers veel bereisde bestemmingen binnen 9 uur bereikbaar zijn (groen) en waarvoor je dus sowieso met de trein reist. Bestemmingen met een treinreistijd van meer dan 9 uur zijn in geel aangegeven. Kies je ervoor om ook naar deze bestemmingen met de trein te reizen? Dan maak je een duurzame beslissing en ben je goed bezig!

Je vindt op de kaart ook extra informatie, zo kun je voor een aantal bestemmingen zien wat de CO2-uitstoot is per trein en vliegtuig. Voor Bordeaux is dit bijvoorbeeld 2 kg wanneer je met de trein reist, tegenover 396 kg wanneer je zou vliegen. Dan weet je direct waar je het voor doet.

De beslisboom en kaart zijn ontworpen in samenwerking met Laurine Brugman van Cake Mixstore. Het beleid voor buitenlandse dienstreizen is onderdeel van de overkoepelende strategie op het gebied van duurzame mobiliteit van de Universiteit.

Laatst gewijzigd:09 maart 2023 15:59