Over ons Praktische zaken Branding & Visual Identity RUG-profiel en huisstijl RUG-huisstijl Beeld en Video

Beeldplan

Houd bij het maken van foto’s en video’s het verhaal van de RUG in gedachten. Een verhaal waarin ontmoeting, verbinding en betrokkenheid een belangrijke rol spelen. Beelden hebben idealiter een uitnodigende uitstraling en staan symbool voor de RUG als open academic community.

Aandachtspunten

Breng mensen in beeld

Mensen in beeld
  • Laat zien dat we internationaal georiënteerd zijn en veel buitenlandse studenten hebben.
  • Portretteer mensen in hun student-,stage-, studeer- of werkomgeving. Zo zegt het beeld niet alleen iets over de studie of over het onderzoek, maar ook iets over de universiteit, academische plechtigheden, de internationalisering, de sfeer, de omgeving, het studentenhuis, de stad, noem maar op.
  • Denk ook aan materiaal dat onderzoekers zelf hebben of foto’s van fotobureau’s. Bij een verhaal over een onderzoeker hoeft niet alleen maar een foto van de onderzoeker zelf. Beeld van het onderzoek kan ook.. Doet een econoom veel met/voor boeren in Afrika? Dan kun je ook een foto plaatsen met Afrikaanse boeren.
  • Selecteer je foto's voor buitenlandse doelgroepen vraag je dan af of de foto's passen bij de cultuur van de betreffende doelgroepen.
  • Toon 'echte mensen', niet alleen hele mooie mensen of stockmodellen met een tandpastaglimlach. Zorgvuldig gekozen stockfotografie met een 'echte', oprechte uitstraling mag.
  • Om sommige vakgebieden in beeld te brengen, kun je bijna niet zonder stockfoto's. Bijvoorbeeld omdat ze niet in de directe omgeving kunnen worden gefotografeerd. Denk aan American studies, International business etc.
  • RUG-portretten stralen eigenzinnigheid, originaliteit, trots en humor uit. De beelden roepen een sfeer van betrokkenheid op. De kijker moet ‘contact kunnen krijgen' met de persoon in beeld

Toon de RUG als open academic community

Open Academic Community
  • Laat bij onderwijs en onderzoekfoto's zien dat de RUG een open academic community wil zijn. Samenwerking is zowel bij onderwijs als onderzoek van groot belang, ook over de grenzen van het eigen vakgebied. Toon de energie van medewerkers voor studie, onderzoek of onderwijs.
  • Kies beelden met mensen in actie vanuit een betrokken perspectief. In ieder geval een paar mensen kijken naar elkaar of naar de camera.
  • Natuurlijk doen studenten en medewerkers niet alles samen. Studeren bijvoorbeeld, is voor een groot deel een individuele aangelegenheid. Wil je één onderzoeker of student in beeld brengen, portretteer hem dan terwijl hij bezig is met iets in zijn of haar werk- of studeeromgeving.

Gebouwen

Maak je foto’s van gebouwen, let dan op afwisseling in perspectief en betrek mensen in de foto. Let op de functie van het gebouw, niet alleen  op het gebouw zelf. Zorg voor afwisseling tussen oude en nieuwe architectuur.

Laatst gewijzigd:07 september 2021 10:04