Over ons Beleid en strategie Onderzoeksbeleid

Verantwoorde onderzoeksbeoordeling

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft richtlijnen vastgesteld die een verantwoorde beoordeling van onderzoek bevorderen. De onderstaande punten geven een overzicht van evaluatiepraktijken die vermeden dienen te worden en positieve alternatieven die gebruikt kunnen worden bij de beoordeling van onderzoek en bij de werving, erkenning en waardering van onderzoekers.

Deze richtlijnen zijn bedoeld voor alle RUG-medewerkers die betrokken zijn bij de beoordeling van onderzoekers, onderzoeksvoorstellen of onderzoekseenheden, evenals voor degenen die het onderwerp zijn van dergelijke beoordelingen.

Praktijken om te vermijden
  • Vermijd een ‘quick-and-dirty’-beoordeling van onderzoek die alleen gebaseerd is op enge kwantitatieve maatstaven zoals de naam van het tijdschrift, Journal Impact Factor, h-index of enkel het aantal publicaties en ruwe citatietellingen.

• Gebruik geen indicatoren die zijn ontworpen om tijdschriften te vergelijken als surrogaat voor de kwaliteit van artikelen of bij beslissingen over aanstelling en bevordering.

• Rangschik niet op basis van onbeduidende cijfers achter de komma.

• Beschouw een gebrek aan beschikbare kwantitatieve gegevens niet als een kwaliteitsindicator op zich.

Verantwoorde praktijken
  • Houd bij het beoordelen van onderzoekers rekening met individuele verschillen en hoogtepunten uit hun hele portfolio van activiteiten en bijdragen.

• Zorg bij het gebruik van metriek voor:
    - een balans tussen kwantitatieve beoordeling en collegiale toetsing door experts,
    - meer dan één indicator om robuustheid te garanderen,
    - genormaliseerde indicatoren die rekening houden met discipline, type output en jaar van publicatie,
    - het rekening houden met het aantal jaren dat jongere onderzoekers actief zijn in de academische wereld.
  • Als onderzoeksgegevens worden gebruikt bij werving, bevordering, nominaties of andere procedures, neem dit dan duidelijk op in de advertentietekst of richtlijnen.

De geselecteerde onderzoeksindicatoren en het gebruik ervan dienen te voldoen aan de bovenstaande punten en de hieronder genoemde richtlijnen waarop ze gebaseerd zijn. Raadpleeg onderstaande bronnen voor meer informatie.

Over de richtlijnen

De richtlijnen van Responsible Research Assessment zijn afgestemd op de belangrijkste internationale en nationale best practices, waaronder:

• Het Leids Manifest,

• De Declaratie van San Francisco over de beoordeling van onderzoek (DORA),

• De Overeenkomst inzake de hervorming van de onderzoeksbeoordeling van de EU (CoARA),

• De Position paper van het nationaal programma Erkennen & Waarderen,

• Het Strategy Evaluation Protocol 2021-2027 (SEP),

Deze richtlijnen zijn opgesteld door het Talent, Funding & Quality team van het cluster Research & Impact en het Research Intelligence Services (RISe) team. Bij het co-creëren van de richtlijnen werden zij bijgestaan door de Universitaire Commissie voor de Wetenschapsbeoefening (UCW), het RUG Expert Network Research Analytics (ENRA), de afdeling HR, de Young Academy Groningen (YAG) en de Werkgroep Erkennen & Waarderen, die alle waardevolle input en feedback hebben geleverd.

Negen richtlijnen voor verantwoorde onderzoeksbeoordeling
  1. Prestatiemetingen van onderzoek dienen te worden gebruikt ter ondersteuning en niet ter vervanging van kwalitatieve of collegiale beoordelingen.

2. Meet prestaties af aan de missie van het onderzoeksinstituut of de specifieke doelen en ambities van de groep of onderzoeker.

3. Houd onderzoeksbeoordelingsgegevens en analyses open en transparant.

4. Verschaf informatie over de sterke en zwakke punten van indicatoren en selecteer indicatoren die geschikt zijn voor het doel.

5. Houd rekening met de aard van verschillende disciplines en de variatie in onderzoekspraktijken.

6. Houd bij het beoordelen van onderzoekers rekening met individuele verschillen en hoogtepunten uit hun hele portfolio van activiteiten en bijdragen.

7. Vermijd misplaatste duidelijkheid en valse precisie.

8. Vermijd onderzoeksbeoordeling praktijken die vooroordelen in de hand werken.

9. Zorg ervoor dat indicatoren op een verantwoorde en deskundige manier worden gebruikt binnen de RUG.

Elk van de negen richtlijnen wordt in meer detail uitgelegd in de volledige tekst van de Responsible Research Assessment Principles [PDF].

Richtlijnen voor werving, evaluaties en beoordelingspanels

Om de praktische implementatie van de richtlijnen voor verantwoord onderzoek te ondersteunen, hebben we richtlijnen ontwikkeld voor werving, evaluaties en beoordelingspanels [PDF].

Foto dr. Ana Ranitovic

Heb je een vraag of wil je ons feedback geven? Neem contact op met dr. Ana Ranitovic, Coördinator Maatschappelijke Impact van Research Intelligence Services.

Laatst gewijzigd:19 april 2024 15:30