Over ons Beleid en strategie De roadmap naar data-autonomie

Data-autonomie

Hoe kan data de missie van de RUG versterken?

Zonder data geen e-mails, geen gedeelde agenda’s, geen (video)gesprekken, geen mededelingen, geen documenten, geen opdrachten, geen diploma’s en geen onderzoeksinhoud. Dit is zo vanzelfsprekend dat we er bijna nooit bij stilstaan. Wat echter minder voor de hand ligt, is hoe de gegevens die we als publieke instelling dagelijks genereren, worden opgeslagen, geanalyseerd en (her)gebruikt.

Data-autonomie is gericht op het vergroten van het bewustzijn over deze kwesties, om beter inzicht te krijgen hoe data kan worden gebruikt in het belang van de legitieme stakeholders.

Wat voor gedataficeerde universiteit willen we zijn in een wereld waarin nieuwe digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol spelen? Hoe houden we de controle over onze data, kennis, ervaringen en vaardigheden? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat data afkomstig van academische instellingen als de Rijksuniversiteit Groningen voor de juiste doeleinden wordt (her)gebruikt?

Vanaf oktober 2023 is data-autonomie een van de hoofdthema’s van de Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and Artificial Intelligence. Het project is in 2022 gestart door het Centrum voor Informatie Technologie (CIT) en wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteitsbibliotheek en andere geïnteresseerde partners die actief zijn op nationaal en internationaal niveau.

Na een reeks evenementen die plaatsvonden om inzicht te krijgen in wat de verschillende groepen binnen de RUG (studenten, onderzoekers, docenten en professionals) verstaan onder het begrip ‘data-autonomie’, vond op 22 juni 2023 het launch event 'Data Autonomy, Let's do it!' plaats.

Public spaces
SURF