Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Education Festival Docent van het Jaar

Dr. A.C. Glebbeek

Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Dr. A.C. Glebbeek

Arie Glebbeek is universitair hoofddocent sociologie. Zowel in 2007 als 2009 ontving hij de Jacques van Nieuwstadtprijs, die elke twee jaar wordt uitgereikt aan de docent die volgens de studenten het meest inspirerende onderwijs bij de afdeling Sociologie van de faculteit heeft verzorgd. Glebbeek is voorzitter van de Opleidingscommissie Sociologie en draagt ook vanuit die functie enthousiast bij aan de zorg voor onderwijskwaliteit.

Het onderwijs van Glebbeek leidt ertoe dat tijdens de hoorcolleges studenten de stof leren begrijpen aan de hand van relevante hedendaagse problemen. Zo krijgen de studenten een groter en breder perspectief aangeboden, waarin verworven inzichten leiden tot de meerwaarde van goed geïnformeerde meningen of praktisch handelen. ‘Studenten worden gedwongen zich een eigen oordeel te vormen, waarbij gemakzucht in het denken expliciet tot taboe wordt verklaard.’ Glebbeeks geheim is dat hij er steeds in slaagt zijn leerstof te vernieuwen;  daardoor blijft deze voor zowel studenten als hemzelf aantrekkelijk en inspirerend. Hij kiest met nadruk voor de rol van de docent die het leerproces leidt. Hij koppelt zijn grote kennis niet alleen aan belangstelling voor de actualiteit, maar ook aan grote retorische gaven. Zijn humor is aanstekelijk en hij weet de aandacht van zijn studenten gevangen te houden, mede dankzij zijn opvallende mimiek en gesticulatie.

Laatst gewijzigd:21 april 2022 11:42