Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Education Festival Docent van het Jaar

Dr M. Ioannou

University College Groningen
Dr. M. (Maria) Ioannou

Maria Ioannou doceert sociale wetenschappen aan het UCG. Ze is geboren en getogen op Cyprus, slechts een paar meter van de ‘groene lijn’ die het eiland verdeeld in het noordelijke Turkse deel en het zuidelijke Griekse deel. Maria studeerde sociale psychologie aan de universiteit van Cyprus en ontving de doctorsgraad in de filosofie van de universiteit van Oxford. Haar belangrijkste onderzoeksonderwerp is het contact tussen groepen (als een manier om vooroordelen te verminderen).

Ioannous grootste kracht is haar talent voor inclusiviteit. Studenten zijn soms bang om iets te zeggen tijdens colleges omdat ze bang zijn voor een oordeel van hun medestudenten of de docent. Door simpelweg te luisteren en begrip te tonen, is Ioannou in staat deze angst weg te nemen en een veilige ruimte te creëren waarin open gediscussieerd kan worden. Zij moedigt studenten aan om te proberen de dingen die ze te moeilijk vinden toch te begrijpen. Ze stimuleert nieuwe manieren van denken en empathie door haar studenten zover te krijgen dat ze de verhalen van ‘anderen’ kritisch beschouwen. Ioannou weet als geen ander dat empathie en kennis de belangrijkste ‘wapens’ zijn voor de volgende generatie studenten. Ze is ook zeer actief in Shelter City Groningen, een initiatief dat onderdak verschaft aan mensenrechtenactivisten van over de gehele wereld.

Laatst gewijzigd:21 april 2022 11:42