Top Dutch Solar Racing presenteert Green Falcon op de Grote Markt
De studenten van Top Dutch Solar Racing onthulden afgelopen vrijdag hun nieuwe zonneauto Green Falcon op de Grote Markt in Groningen. Met hun auto doen ze eind augustus mee aan de Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap zonneracen in de Australische outback. De ambities zijn hoog: ‘We gaan vol voor de winst.’
Het publiek kreeg met de Green Falcon een geheel nieuwe zonneauto te zien tijdens de spectaculaire presentatie op de Grote Markt. ‘We waren superblij met deze bijzondere locatie’, vertelt Julliette Evers, Marketing Manager van het team. Het doel van het team is helder. ‘We willen het Noorden op de kaart zetten en gaan vol voor de winst in Australië.’
De Bridgestone World Solar Challenge, die eens in de twee jaar plaatsvindt, gaat dwars door de Australische outback over een afstand van ruim 3000 kilometer. De start is in Darwin en gaat langs de Stuart Highway via Alice Springs naar Adelaide. Aan de wedstrijd doen enkel auto's op zonne-energie mee, die het in twee verschillende klassen tegen elkaar opnemen. Top Dutch Solar Racing neemt deel aan de klasse waar het om snelheid draait, de Formule 1 voor het zonneracen.

Een auto als een catamaran
De Green Falcon van Top Dutch Solar Racing heeft een opvallend catamaran-ontwerp met twee parallelle rompen die met elkaar verbonden zijn. De innovatie komt deels voort uit de nieuwe regulering in de wedstrijd: de teams mogen dit jaar liefst zes vierkante meter aan zonnepanelen op hun auto plaatsen, in vergelijking met vier vierkante meter bij de vorige editie. ‘Daardoor moesten we een grotere auto bouwen.’
De nieuwe auto zorgt voor extra stabiliteit, legt Evers uit. ‘We nemen best een risico met het ontwerp, want we zijn tot dusver het enige team met een catamaran. Maar we geloven in onze auto.’ Voor aerodynamica haalde het team inspiratie uit de natuur. ‘Niet voor niets heet de auto Green Falcon, oftewel groene valk. We hebben voor het ontwerp gekeken naar de manier waarop vogels vliegen. Dit deden we in samenwerking met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen.’

Als een mes door de boter
Een andere innovatie is de lichte kanteling van de auto, wat de aerodynamica eveneens ten goede moet komen. ‘Als een mes door de boter’, zo moet de Green Falcon de Australische wind trotseren, aldus Evers. Daarnaast zijn er innovaties in de elektronica, het stuursysteem en de wielophanging. Het team kan de auto op verschillende hoogtes instellen. Dat komt goed van pas als de Australische wegen hobbelig, of juist goed zijn.
Het team bestaat uit studenten van het mbo, hbo en wo (Noorderpoort, Hanze en de Rijksuniversiteit Groningen). Dat is een unieke combinatie voor de studententeams in de World Solar Challenge, waar vooral teams vanuit één of hooguit twee instellingen deelnemen. ‘Ons team is ontzettend veelzijdig’, vertelt Mariza Christodoulou, Operations Officer en student aan de RUG. ‘Iedereen brengt eigen vaardigheden mee. Een RUG-student stelt bijvoorbeeld de waarom vraag, terwijl iemand van de Hanze zegt: hoe gaan we het uitvoeren? Dat is een perfecte mix.’

Kangoeroes en spinnen
De studenten verwachten bovenal een groot avontuur in de Australische outback. ‘Je komt tijdens de race verschillende obstakels tegen op en langs de weg, zoals bosbranden, kangoeroes en road trains, zeer lange vrachtwagens. Niet voor niets rijdt er een teamauto voorop in het konvooi om alvast te scouten op mogelijke hindernissen. Ook de wind is een forse uitdaging; het kan ontzettend hard waaien en in het verleden zijn verschillende teams van de weg gewaaid.’
Begin juli gaat Green Falcon per vliegtuig naar Australië. Ook bij het vervoer is grote nauwkeurigheid geboden, vertelt Christodoulou. ‘We moeten alles zo schoon mogelijk inpakken en voorkomen dat er biologisch materiaal meegaat. Vorige editie ontdekte de Australische douane een spin tussen de materialen. Daar zijn ze ontzettend streng op, en dat heeft het vorige team veel vertraging gekost.’
Noord-Nederland
Traditiegetrouw start de race in oktober, maar dit jaar is de wedstrijd verplaatst naar eind augustus. Dat zorgde voor twee maanden minder voorbereidingstijd. ‘Ook krijgen we te maken met andere weersomstandigheden’, legt Evers uit. ‘Het is vooral kouder in de nacht, zo tegen het vriespunt, overdag kan het in de outback alsnog erg warm worden. Onze coureurs krijgen te maken met temperaturen van over de 40 graden in hun cabine, maar daar zijn ze goed op voorbereid.’
24 augustus klinkt het startschot in Darwin. De studenten, die met liefst 25 personen afreizen naar Australië, kunnen haast niet wachten. Grote concurrenten zijn de studententeams uit Twente en Delft. Zij wisten de race al eens te winnen; voor Groningen zou het een unicum zijn. Afgelopen editie ging een Belgisch team er met de winst vandoor. ‘Dit jaar willen we de titel voor het eerst naar Noord-Nederland halen.’

Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 10 juni 2025 11:51 |
Meer nieuws
-
06 juni 2025
India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd
Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.