Over ons Actueel Nieuws

Hoe goed is jouw Gronings?

Afgelopen 21 februari was het Internationale Moedertaaldag. Je moedertaal is de taal die je tijdens het opgroeien op een natuurlijk wijze leert. Dit kan de taal zijn van het land waar je geboren bent maar het kan ook een dialect zijn. Dialecten worden in Nederland steeds minder gesproken. Mensen geven het steeds minder door aan hun kinderen. Toch zijn ze wel degelijk belangrijk. Het kan heel bepalend zijn voor je identiteit. Je groeit ermee op en het hoort bij waar je vandaan komt.

In deze video vertelt PhD student Hedwig Sekeres van de Faculteit Letteren iets over het Groningse dialect. Wat veel mensen bijvoorbeeld niet weten over het Gronings, is dat het geen dialect van het Nederlands is, maar van een andere taal namelijk het Nedersaksisch. En wist je bijvoorbeeld ook dat er binnen het Gronings grote verschillen te vinden zijn? Alleen al het woord 'vier' kan bijvoorbeeld worden uitgesproken als fajer, fère, fare of feer.

Hoe zit het eigenlijk met de kennis van het Gronings binnen de RUG-gemeenschap? We vroegen aan studenten en medewerkers wat zij van het Gronings weten. Wat is bijvoorbeeld de betekenis van Popke nathals of wat betekent ‘Ik ben zat’?

Laatst gewijzigd:22 februari 2023 09:50