Over ons Actueel Nieuws

Veelgestelde vragen invasie Oekraïne

Academiegebouw in blauw-geel

Let op: algemene informatie voor Oekraïense vluchtelingen is onder meer te vinden op de website van de Gemeente Groningen in het Nederlands en Engels. Vergelijkbare informatie is ook te vinden op de website van het International Welcome Center North.

Update 17 oktober 2022:

De RUG verwelkomt onderzoekers uit Oekraïne onder beursprogramma MSCA4Ukraine Fellowship Scheme. Lees meer >>>

Vragen over studeren in Groningen

De Russische invasie van Oekraïne zorgt bij mij voor studievertraging. Wat kan ik doen?

Als je hierdoor onevenredig in de knel komt, dan heeft je opleiding altijd de mogelijkheid voor coulance. Als je problemen ervaart, neem dan contact op met de studieadviseur van je opleiding.

Kan ik mijn huidige studie bij de Rijksuniversiteit Groningen voortzetten?

Hiervoor geldt geen algemeen beleid. Dit verschilt per opleiding. Neem contact op met de opleiding van jouw keuze of die vergelijkbaar is met je huidige studie om de mogelijkheden te bespreken.

Vanwege de oorlog kan ik mijn originele diploma en transcripten niet aanleveren. Hoe kan ik alsnog de noodzakelijke bewijzen voor mijn toelating aanleveren?

Als je je inschrijft, hoef je nog niet meteen je originele diploma en transcripten aan te leveren. Je kunt een niet-officieel document aanleveren, zoals een screenshot van je cijferlijst bij jouw universiteit, of een overzicht van je vakken en de punten die zij opleveren. De toelatingscommissie zal vervolgens je aanvraag beoordelen en de beslissing per mail communiceren.

Normaal gesproken verlangen wij na toelating een officiële kopie van je diploma en transcripten, maar we begrijpen dat dit voor sommigen nu niet mogelijk is. Is dit voor jou het geval? Neem dan contact op met de Admissions Office als je bent toegelaten.

Voor algemene informatie over aanmelden en studeren bij de RUG kunnen internationale studenten op deze pagina terecht (voor bacheloropleidingen) of op deze pagina (voor masteropleidingen).

Overige vragen

Kan ik taallessen volgen?

Het Talencentrum van de RUG heeft meerdere intiatieven op touw gezet, waaronder een Dutch Survival Kit, een gratis online cursus Nederlands en een gratis cursus Oekraïens op 10 en 17 mei. Kijk voor meer informatie op rug.nl/language-centre/ukraine/.

Wil je Engels leren voor academische en professionele doeleinden? Dan is de English Academy for Newcomers een optie. De Groningse dependance is een initiatief van RUG-wetenschappers Marije Michel en Seyit Gõk.

Kan ik gebruiken maken van faciliteiten als ik geen RUG-student of -medewerker ben?

De Universiteitsbibliotheek (UB) van de RUG heeft op de begande grond 2 pc's voor externe gebruikers, die niet verbonden zijn aan de RUG. Gebruikers kunnen zich melden bij de servicebalie op de begane grond om gebruik te maken van de pc's.

Ook kunnen ze toegang krijgen tot studiezalen om de zaalcollectie (boeken) te bekijken. Hiervoor kan bij de servicebalie op de begane grond een dagpas worden aangevraagd.

Bij de UB is Eduroam-internet. Je kunt hierop inloggen met de gegevens van jouw thuisuniversiteit.

Studieplekken zijn helaas nog niet mogelijk. Buiten de tentamenperioden om zijn de 'treinzitjes' en de leestafel op de eerste verdieping wel zonder reservering te gebruiken. Kijk op de webpagina van de UB voor meer informatie.

Er zijn ook andere plekken in de stad waar je terecht kunt voor computers, internet en studieplekken, waaronder Forum Groningen.

Wat doen jullie met samenwerkingsverbanden met Russische organisaties?

De RUG heeft besloten per direct alle relaties met Russische en Belarussische niet-universitaire partners te bevriezen. Voor de samenwerking met de kennisinstellingen in Rusland zal de RUG landelijk beleid volgen.

Met wie kan ik contact opnemen voor overige vragen?

Ben je een student en heb je verdere vragen met betrekking tot de oorlog in Oekraïne en de RUG en eventuele gevolgen voor jouw studie? Neem dan contact op met study@rug.nl of je studieadviseur.

Ben je student of medewerker en heb je vragen over HR-gerelateerde zaken (werken bij de RUG, individuele samenwerking, bijvoorbeeld) voor vluchtelingen uit Oekraïne? Neem dan contact op met crossborderlabour@rug.nl.

Heb je als student of medewerker vragen over RUG-beleid ten aanzien van de Russische invasie in Oekraïne? Neem dan contact op met de afdeling International Strategy and Relations (ISR), isr@rug.nl.

Overige vragen kunnen medewerkers ook met hun leidinggevende bespreken.

Hoe kan ik zelf helpen?

Voel je zelf de behoefte om te helpen? Kijk op giro555.nl of help-ukraine.nl voor verschillende mogelijkheden om te doneren.

Informatie voor vluchtelingen uit Oekraïne is onder meer te vinden op de website van het International Welcome Center North.

Missie 050: Groningen voor Oekraïne heeft vier manieren om te helpen op een rij gezet.

Wil je iemand in huis nemen? Kijk dan onder meer op sharemyhome.org of takecarebnb.org.

Lees ook ons algemene statement met daarbij het statement van de Universiteiten van Nederland, universiteitsnetwerken The Guild, en Coimbra Group en het algemene statement namens universitaire samenwerkingsverbanden in Europa, waaronder ENLIGHT.

Laatst gewijzigd:12 maart 2024 09:08